[openstandaarden] update twee html file'kes

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Wed Apr 3 22:00:57 CEST 2002

On Wed, 3 Apr 2002, Dieter Van Uytvanck wrote:

[...]
> Bij deze, voorstel tot RFC 'toegankelijk':
>
> Een bepaald bestandsformaat is toegankelijk wanneer het op alle gangbare
> hardware onder elk gangbaar besturingssysteem kan geraadpleegd worden.
> (eventueel gangbaar vervangen door "zo goed als alle"?)

`Toegankelijkheid' (accessibility) betekent eigenlijk dat niet-normale
gebruikers (blinden, manueel gehandicapten, ...) ook toegang kunnen
hebben tot een website of een grafische interface. Ik heb nog niet
gehoord van `toegankelijke standaarden'... Als de formaat-standaard
open is staat er niks in de weg om programma's te maken op gelijk welk
OS om gelijk wat met het formaat te doen. Eisen dat alles beschikbaar
is op elke computer gaat te ver.

Het kan ook geen kwaad om op de uitleg-pagina het verschil duidelijk
te maken tussen een `bestandsformaat' en `software' die met dat
bestandsformaat overweg kan. We kunnen openheid van de
bestandsformaten eisen, maar niet de openheid van de software.

> Bovendien moet er zo goed als mogelijk rekening gehouden worden met
> raadpleging door personen met een handicap, van welke aard dan ook
> (visueel, auditief, lichamelijk, verstandelijk).

Dus niet `bovendien' :-)

Ik heb nog ergens een slecht afgewerkt document liggen waaruit wat
inspiratie kan gehaald worden voor de `do's' sectie:
 <http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/efficiente-ict>

Herman