[openstandaarden] parallel tussen Esperanto en open standaarden

Philip Paeps philip at paeps.cx
Fri Apr 5 00:45:58 CEST 2002

On 2002-04-04 23:19:03, Giskart <giskart at gmx.net> wrote:
> Er zijn volgens mij overeenkomsten tussen Esperanto en openstandaarden.
>  en dat wil graag in  het volgende epistel toelichten.

[...]

Zeer interessante toelichting.  Ik heb me een paar jaar geleden op Esperanto
toegelegd, maar ben er uiteindelijk mee opgehouden om me op C++ te gaan
concentreren.

Ik ben er ook van overtuigd dat het bredere gebruik van Esperanto de wereld 'a
better place' zouden maken, maar het is bijna volstrekt onmogelijk om mensen,
en vooral volwassenen (of wat er voor moet doorgaan) een taal bij te leren.

Om twee voorbeelden te geven:  toen ik tien jaar was, is onze familie naar
Denemarken getrokken.  Ik heb op school op een jaar tijd vloeiend Engels
geleerd, en in de zeven daarop volgende jaren Deens, Duits en Frans (en een
paar programmeertalen) geleerd.  Mijn ouders zijn naar verschillende
taalscholen geweest, en spreken nog steeds niet zo vloeiend Deens als ik, maar
houden het op het Engels/Frans/Duits wat ze in hun schooljaren geleerd hebben.
Zo was het met alle 'volwassenen'.  Ze hebben het moeilijk met 'volharden' in
een andere taal dan één die ze in hun schooltijd geleerd hebben.

Op be.comp.programming zijn er tegenwoordig nogal wat 'discussies' aan de gang
over VisualBasic .... Need I say more?

Mensen een taal bijbrengen is *verschrikkelijk* moeilijk, vandaar het probleem
met Esperanto.  Moest Esperanto nu op school gegeven worden, ben ik er van
overtuigd dat in X generaties tijd Esperanto veel meer success zou boeken.

...en zo is het ook met open standaarden...

> De machtsverhoudingen zijn nu eenmaal wat ze zijn. Het Microsoft overwicht is
> immens. Bijna  iedereen gebruikt Windows (TM), bijna iedereen gebruikt
> Microsoft Office (TM). Stuur een  word-document naar een willekeurige
> internetgebruiker en er is een kans van meer dan 90% dat  hij het kan lezen.
> Maak een website die enkel werkt met internet exploiter en hoeveel %  sluit
> je uit ? Percenten na de komma.

Dat is nu een statistiek waar ik het *absoluut* niet mee eens ben.  Het feit
is dat X% van de bevolking wintendo gebruikt, jawel, maar *waarom* gebruiken
ze wintendo: omdat ze niet beter weten.  Hun eerste computer was ca. vijf jaar
geleden of zo, en wat stond daarop: wintendo 95.  Wat zat er in de OEM
computers meestal ook bij: Internet Exploder en wat bloatware om prentjes in
een documentje te knallen.

Dan komen ze in de Marketing Machine terecht.  Upgrades links en rechts, en
alles draait rond de 'start' knop.  De mensen zien ook op't werk en bij
anderen thuis niets anders, en denken er niet aan om iets anders te gaan
proberen.

Zet die mensen een dag of twee op een serieus operating system en ze zijn er
direct mee weg.  Voorbeeld: mijn ouders.  Ze werken momenteel met WindowMaker
op FreeBSD.  Klagen zelfs dat het systeem op hun werk een plaag is omdat het
altijd 'down' is.

Verder steun ik Herman zijn analogie over rolstoelen in Brussel Centraal.  Het
is niet omdat je *maar* een klein percentage van de bevolking uitsluit dat je
dat *mag* doen.  Het Internet en ICT zijn er voor Iedereen (grote 'I'), de
wintendo gebruikers en de gebruikers van echte systemen.  Open Standaarden
werden gecreëerd om ervoor te zorgen dat *alle* implementaties met elkaar
overweg konden, dat is de bedoeling van een standaard.  Je publiceert een
protocol met *alle* gegevens.  Als iedereen datzelfde protocol implementeert
volgens diezelfde gegevens kan iedereen met elkaar praten.  Als jij even wat
anders gaat doen omdat 98% van je klanten toch niet beter weten ben je *fout*
bezig.  Voor de overheid vind ik zo'n gedrag vooral schandalig.  Het is niet
omdat maar een klein percentage van de bevolking in een rolstoel zit dat je
overal even mag gaan wenteltrappen implementeren en de liften vervangen door
schommels en hamburgerbars.  Laat zo hé.

De non-wintendo gebruikers zijn dan misschien een relatief klein percentage --
momenteel -- in de ICT wereld, ze vormen een percentage, en ze betalen --
normaal -- ook hun belastingen.  Ze hebben net zoveel recht op gebruik van
overheidsdiensten als de meerderheid van de bevolking.  ICT-discriminatie is
al zo walgelijk als de Apartheid politiek in Zuid-Afrika een tijdje terug: één
groep van de bevolking krijgt alles, een andere groep wordt stilletjes in een
hoekje geduwt... en de groep die in een hoekje geduwt wordt, was er het eerst,
en is het meest thuis.

> Let wel, ik ben het daar niet mee eens maar het is wel de realiteit. Ik wou
> hiermee aantonen  dat er andere problemen zijn die eigenlijk veel ernstiger
> zijn waarvoor er reeds lang een  oplossing is maar puur door onwetendheid en
> vooral het ontbreken van de wil om er iets aan te  doen. Men niet verwachten
> dat de strijd tegen domheid op korte termijn, als het ooit al  lukt, te
> winnen is.

Onwil en onkunde.  En vooral: koppigheid!  En het *moet* mogelijk zijn om Open
Standaarden te laten respecteren.  Voor domheid is er een zeer doeltreffende
remedie: opleiding en demonstratie.  Als we kunnen aantonen dat het
respecteren van standaarden belangrijk is -- en dat is het -- kunnen we met
wat werk de overheid overtuigen.  Dat *moet* lukken!

> Volgens mij zal de strijd voor open standaarden zerker niet eenvoudiger zijn
> dan die van Esperanto.

Ik denk het wel.  Een taal aanleren blijft een van de moeilijkste dingen die
je een mens kan aandoen.  Een standaard respecteren is een kleinere moeite.
Open Standaarden kun je op enorm veel manieren implementeren in elke 'taal',
je moet er gewoon wat moeite voor willen doen, en je moet het vooral *willen*
doen.

> Als je informatie wil over Esperanto, de pro's en contra's enzo, zie
> http://esperanto.kikker.be

Dat ga ik zeker eens bekijken.  Me nog eens terug storten op Esperanto lijkt
me leuk, maar het wordt moeilijker en moeilijker om talen bij te leren :-/

 - Philip

--
Philip Paeps
Systems Programmer