[openstandaarden] -> [VOS]

-= COBNET =- cobnet at hotmail.com
Fri Apr 5 00:53:00 CEST 2002

> [...]
>To: openstandaarden at lugwv.be
>Subject: Re: [openstandaarden] -> [VOS]
>Date: Fri, 5 Apr 2002 00:20:51 +0200 (CEST)
>
>On Fri, 5 Apr 2002, -= COBNET =- wrote:
>
>[...]
>een
>voor
>
>Mmm, kijk eens op
><http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/pdf>
>
>Ik gebruik dan bewust nog geen `geavanceerde PPT features' zoals die
>dynamisch geladen zinsopbouw e.d, want dat is om de muren van op te
>lopen. Je kan trouwens ook filmpjes of andere programma's opstarten

Idd, al dat getyp-geluid vind ik voor de _meeste_ zaken te vergaand, maar ik
heb ooit een vak gehad 'Optimalisatietechnieken' waar bv. het algoritme van
Dijkstra moest uitgelegd worden en dan kwamen die geavanceerde PPT features
heel goed van pas!!! In tex zou dit teveel moeite gekost hebben, zelfs
wanneer je vanuit een pdf een programma zou starten die het algoritme ook
toont. Programmeren kost immers meer tijd dan wat klikken en slepen.
Trouwens het oog wil ook wat tijdens al die lesuren ;-)...

>Klopt. Maar er is een verschil tussen het _formaat_ waarin een
>programma zijn gegevens opslaat, en de _vorm_ die het voor zijn GUI
>gebruikt. Je zou perfect een Office kunnen maken die achter de
>schermen met TeX werkt. WordPerfect was er zo een, en die ene van IBM
>(naam ontsnapt me nu), maar beide zijn gekild door het inferieure
>Word...

OpenOffice werkt met XML, wat (denk ik toch) mapping nr andere XML-talen
zoals bv. html makkelijker maakt. Niet dat ik hiermee zeg dat het onmogelijk
is een Office-suite te baseren op tex, maar ik denk dat SUN dacht dat tex
niet uitbreidbaar genoeg is.

>Dat klopt. Maar dat is nog niet echt een probleem, vind ik.
>
>[...]
>niet
>versiers
>
>Natuurlijk, omdat het de beste categorie van standaard is. Maar
>OpenOffice is zover (nog) niet.

Toch zullen ze het huidige formaat niet kwistig gaan veranderen, want dan
verliezen ze al hun 'klanten'. Zeker als StarOffice6.0 uitkomt moet het
formaat toch ongeveer 'vast' staan..

(c)obnet