[openstandaarden] parallel tussen Esperanto en open standaarden

Giskart giskart at gmx.net
Thu Apr 4 23:54:04 CEST 2002

Je Ĵaŭdo 4 Aprilo 2002 23:52, vi skribis:
[..]
> Neen, helemaal niet: we moeten geen tijd verspillen aan het overtuigen
> van 6 miljard individuen die toh het verschil niet zien, en ok het
> verschil niet kunnen maken. We moeten lobbyen bij die paar duizend
> beslissingsnemers die _wel_ het verschil maken; die andere 6 miljard
> volgen toch vanzelf. En dat is iets anders dan het gebruiken van
> Esperanto...

Het is natuurlijk wel zo dat er meer mensen een taal hebben dan dat er mensen
een computer hebben. Maar de meeste zaken, over wat het ook moge weze, worden
meestal beslist door een relatief kleine groep. Ik denk dan vooral aan de
Europeese Unie dat op sommige vlakken toch een belangrijk orgaan is en die op
het vlak van openstandaarden de perfecte autoriteit zou zijn om hierover
richtlijnen te maken.  Er zijn steeds 2 wijzen om iets aan te pakken. Via de
basis , de gebruikers of via de top, de bedrijven / politiek. Wat het
onderwerp ook is.

[...]
> SO what... Hoeveel percent van de dagelijkse bezoekers aan Brussel
> Centraal zijn rolstoelgebruiker? EN hoeveel miljoenen kosten heeft men
> toch niet gemaakt om het station voor hen toegankelijk te maken? En
> waarom zouden we een toestand aanvaarden omdat die _op dit moment_ de
> realiteit weerspiegelt?

Je hebt gelijk, de metro in Brussel is er nu ook reeds heel wat jaren en pas
een  paar weken gelden is de eerste (en voorlopig enige) lift in gebruik
genomen. Die rolsoelgebruikers gaan dus niet ver graken voorlopig.
Wat ik bedoel is dat het tegen de natuur in van de mensen in is om iets te
doen aan wat gezien wordt als een probleem waar enkel een minderheid iets aan
heeft. Enkel na heel veel moeite en soms wat geluk komt er soms iets van.

> Een ander fundamenteel verschil met Esperanto is dat open standaarden
> in de ICT massaal veel geld besparen op termijn (zoals in elke
> economische branche). EN dat is een argument dat velen snel begrijpen.

Open standaarden kunnen zeker helpen geld besparen wat een van de punten is
waar we dankbaar gebruik moeten van maken. Maar met Esperanto ook hoor. Hier
is artikeltje dat een voorbeeld geeft: http://www.esperanto.be/fel/nl/h16.html

FYI , mijn bedoeling is niet speciaal om reclame te maken voor Esperanto maar
om er op te wijzen dat er reeds anderen zijn die eigenlijk een heel goede
zaak hebben met (volgens mij) bepaalde overeenkomsten met de open standaarden
 problematiek maar zeer moeilijk gehoor en begrip vinden. En waar we
misschien iets van kunnen leren.

Giskart