[openstandaarden] -> [VOS]

Kris Luyten kris.luyten at luc.ac.be
Fri Apr 5 12:40:16 CEST 2002

On Friday 05 April 2002 12:21, you wrote:
> KDE is idd de meest gebruikte Window Manager, voor linux weliswaar.
> Staroffice is daar eerder window manager onafhankelijk in. Als ik samen
> wil werken aan een Office document met iem. in Windows (ik zit in
> linux), dan sta ik daar met mijn Koffice document.
>
> Het beste zou zijn mocht 1 van de 2 (zijnde OO of Koffice) de ander zijn
> formaat overnemen, daar het beide open formaten zijn mag dat. De
> interface (GUI) die erop gebouwd wordt kan men dan implementeren zoals
> men wil (of bedoelde je dat met "Ik zie meer toekomst
> [...]

Ik denk niet dat de beste manier is om "overdraagbare" documenten te maken,
het formaat overnemen is, of de GUI dingen meer gelijk maken.

Wat losse ideetjes van mij:
Ik zie eigenlijk twee mogelijkheden om een betere overdracht van documenten
te krijgen tussen "editeer-omgevingen".
Een eerste is door gebruik te maken van het toenemend gebruik van XML om
bestanden op te slaan. Indien men hierbij de DTD of XMLSchema open stelt, dan
kan men met XSLT documenten transformaties voorzien. (De XSLT dan is een
beetje een functie die iets van het ene type naar het andere omzet, maar de
inhoud ongemoeid laat.)

Een andere, en betere mogelijkheid is een "abstrahering" van het document te
voorzien. Met abstrahering bedoel ik in de zin dat \LaTeX en DocBook dat
doen: zeg wat de bedoeling is van de tekst, maar zeg niet expliciet hoe het
gedaan moet worden. Ik vind dit persoonlijk een ideale oplossing om de meeste
gebruikers tevreden te stellen. Het is spijtig dat OpenOffice geen
mogelijkheid heeft om DocBook documenten in te lezen en te schrijven, en de
nodige transformaties voorziet om naar verschillende documenten of andere
_open_ bestandsformaten te transformeren. Anderzijds vind ik de DocBook DTD
ook niet geschikt om _alle_ soorten tekst mee te maken: Norman Walsh zegt het
trouwens zelf: vooral voor informatica georienteerde teksten. Een
mogelijkheid zou dan zijn om een algemenere DocBook DTD eruit te puren (zoals
er reeds bestaat geloof ik) of specifieke DTD voor een soort onderwerp te
maken.

mvg
Kris

P.S. Ben ik den enige Limburger op de lijst :-) ? Zijn er nog andere LUC
mensen?
--
Kris Luyten
Expertisecentrum Digitale Media - Limburgs Universitair Centrum
email: kris.luyten at luc.ac.be
http://lumumba.luc.ac.be/kris/