[openstandaarden] -> [VOS]

Kris Luyten kris.luyten at luc.ac.be
Fri Apr 5 15:33:19 CEST 2002

On Friday 05 April 2002 15:24, you wrote:

> Beide zijn toch twee keer hetzelfde? Docbook is toch niet meer dan een
> schema in XML?

Ik had het meer over het soort XML dat men gebruikt. Je hebt XML schemas die
vertellen hoe iets gerenderd moet worden, en iet wat de betekenis is (bijv.
XSL:FO). XML is natuurlijk enkel een bepaalde syntax, zoals elk ander open
formaat, maar biedt toch die leuke extra's zoals het gebruik van een
transformatie taal (XSL) en "simpele" validatie.

> Akkoord, maar open office is open: `men' kan dat er ten allen tijde in
> krijgen!

Zijn er eigenlijk gekende vrije omgevingen om docbook documenten mee te
maken? LyX heeft reeds wat ondersteuning voor DocBook SGML/XML, maar ik weet
niet of het al echt werkt zoals hun LaTeX ondersteuning.

> Het eerste deed SGML al 15 jaar geleden :-)

Idd, maar ik vind XML een veel "gebruiksvriendelijker" formaat, zowel voor
gebruiker als voor de software developer. Voor zover ik weet hoeft een SGML
document niet aan de well-formedness regels te voldoen. Ik prefereer zelf de
DocBook DTD ipv de SGML zoals men bij de HOWTO's gebruikt.

mvg
Kris
--
Kris Luyten
Expertisecentrum Digitale Media - Limburgs Universitair Centrum
email: kris.luyten at luc.ac.be
http://lumumba.luc.ac.be/kris/