[openstandaarden] Lijst met formaten online

JanC openstandaarden at janc.cjb.net
Mon Apr 8 14:41:19 CEST 2002

At 2002-04-08 14:02, you wrote:
>Dat komt omdat spreadsheets een spijtige evolutie in de ICT zijn...
>Ze zijn enkel ontstaan omdat 15 jaar geleden databases nog te duur of
>te weinig verspreid waren. Wat we nu in een spreadsheet doen zouden we
>met een database moeten doen. SQL is dus het formaat dat je zoekt :-)
>
>Spreadsheets hebben twee grote nadelen:
>- data inconsistentie, omdat je gegevens niet centraal bijhoudt en
>   update.
>- geen structuur in je data (alles is een `veld'...)
>Een ander nadeel is dat je nooit met twee tegelijkertijd een
>spreadsheet kan updaten, maar wel een database.

Sommigen zouden dat de 2 grote voordelen van spreadsheets noemen... ;-)

Ik ken verschillende mensen die al hun "databases" in Excel bijhouden,
omdat er geen database-programma bestaat dat dezelfde functionaliteit
biedt op zo'n eenvoudige manier: lijstjes maken, opmaak, eenvoudig
zoeken, WYSIWYG, etc.  Het sluit beter aan bij de manier waarop "normale
mensen" denken, bij de manier waarop je op papier werkt ook.  Dat is
uiteraard allemaal op te lossen door een beter UI design, maar ja...

Je kan overigens wel een logische structuur in je spreadsheet steken, al
wordt je er niet door gedwongen, zoals bij een "gewone" database, en
documentatie lijkt me dan ook belangrijk (terwijl de meeste SQL databases
bijna zichzelf documenteren).  Een spreadsheet is eigenlijk een soort
free-form database.

--
JanC

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9