[openstandaarden] Lijst met formaten online

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Mon Apr 8 15:02:07 CEST 2002

On Mon, 8 Apr 2002, JanC wrote:

[...]
> Sommigen zouden dat de 2 grote voordelen van spreadsheets noemen... ;-)

Inderdaad, spijtig genoeg...

> Ik ken verschillende mensen die al hun "databases" in Excel bijhouden,
> omdat er geen database-programma bestaat dat dezelfde functionaliteit
> biedt op zo'n eenvoudige manier: lijstjes maken, opmaak, eenvoudig
> zoeken, WYSIWYG, etc.

Dat gebruiksgemak komt enkel van het feit dat er zoveel werk gestoken
is in GUIs voor spreadsheets. Dezelfde makkelijke toegang zou bovenop
een database evengoed kunnen.

> Je kan overigens wel een logische structuur in je spreadsheet steken, al
> wordt je er niet door gedwongen, zoals bij een "gewone" database, en
> documentatie lijkt me dan ook belangrijk (terwijl de meeste SQL databases
> bijna zichzelf documenteren).  Een spreadsheet is eigenlijk een soort
> free-form database.

Met on-onderhoudbaarheid en spagetti tot gevolg :-) Maar we wijken af
van het topic van deze lijst...
Ik zou dus het volgende voorstellen: voor spreadsheets e.d.: open
formaat SQL (inhoud) + web (vorm). (Er bestaan bij mijn weten geen
andere echt gestandaardiseerde UIs..., of toch?)

Herman

--
K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc>  +32 16 322480