[openstandaarden] statuten

Wannes Soenen mail at wannes.cjb.net
Fri Apr 19 20:14:47 CEST 2002

On Fri, 2002-04-19 at 19:47, Wim Stubbe wrote:

> Ik heb altijd gehoord dat je zo algemeen mogelijk moet zijn in je statuten.
> Een opsomming van de primaire doelen zou de flexibiliteit van de vereniging
> wel eens kunnen beperken.

Met de statuten moet je gewoon enorm uitkijken en die ens laten nalezen
door je boekhouder en eventueel ook door een notaris. Dit om te
vermijden dat er te grote gaten in zitten. Maar statuten mogen ook weer
niet TE los zijn.

En (goed) voorbeeld hiervan is de benoeming van de bestuurder:
Maak je de statuten te los, dan kan je om de vijf botten een nieuwe
bestuurder aanduiden. En dat is natuurlijk niet zo fris voor de
continuiteit vd onderneming.
Maak je de statuten de strak dan kan het te moelijk zijn om een
incompetent bestuurder aan de kant te schuiven (grote meerderheid nodig,
veto vd huidige bestuurder) en dan moet je al naar de rechtbank stappen
om zijn incopetentie aan te klagen.

Dus: enige raadzaamheid is hier wel geboden.

Wannes
(ineens Evolution eens aan het uitproberen zie)