[openstandaarden] Tekst ivm nadelen Word-documenten?

Tijl Vercaemer tvercaem at eduserv.rug.ac.be
Thu Apr 25 18:30:40 CEST 2002

On Thu, 25 Apr 2002, Sven Vermeulen wrote:

> Velen hechten veel belang aan de opmaak van een document. Slechts weinig
> formaten kunnen een 100% correcte opmaak garanderen tussen verschillende
> pc's met hun eigen besturingssysteem/programma. Een open formaat dat
> hieraan voldoet is PDF, Portable Document Format. Het nadeel van een
> dergelijk formaat is dat ze meestal gemaakt is voor finale documenten
> (alleen-lezen).

Het omgekeerde is denk ik veel meer van toepassing.  Een verslag van een
vergadering of zo heeft, voor de leesbaarheid, best wel titeltjes in het
vet, of zoiets, maar veel opmaak hoort daar niet bij, en het kan geen
kwaad als die tekst er niet identiek het zelfde uit ziet op een ander
systeem.  Veel van die teksten worden in .doc of .pdf rondgestuurd.

Ik zou het dus niet beperken tot pdf, maar een lijstje opstellen met een
aantal voorwaarden, en dan het open formaat dat daar het meest geschikt
voor is.

Bijvoorbeeld:
 korte tekst, zonder opmaak / email:
  asci tekst
 tekst met beetje opmaak voor leesbaarheid:
  html of rtf
 tekst met beetje opmaak en afbeeldingen:
  rtf
 opmaak belangrijk:
  pdf (of postscript, al stuurt die geen lettertypes mee)

Eenerzijds is het misschien niet aan ons om een oordeel te vellen over de
kwaliteit van de standaard (wat we doen als we een formaat aanraden),
anderzijds is het voor mensen die alleen .doc kennen wel handig als ze
concreet weten wat het alternatief is.

Tijl