[openstandaarden] schrijfsuggesties openstandaarden.be (was: tekst online bankieren)

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Sat Aug 3 14:38:10 CEST 2002

Standaardjes,

Lees Hermans suggesties eens bij de tekst over online bankieren van
Dominique. Het komt er grotendeels op neer dat hij de stijl van
argumenteren niet geschikt vindt voor het brede publiek dat we
trachten te bereiken. (Verwoord ik dat juist, Herman :-P)
Maar Domi moest ook nogal "op het gevoel" schrijven.

Is het daarom geen tijd voor duidelijke OpenStandaarden
schrijfsuggesties? Wat houvast hebt als je een tekst voor
OpenStandaarden.be wil tikken. Dat moet het schrijven van een stevige
tekst/brief/... een stuk gemakkelijker maken.

Herman somt al een paar zaken op waar ik me vrij goed in kan vinden.
Zijn suggesties hebben veel weg van een soort "Test Aankoop-stijl":

* zakelijke toon
* sec, geen tekstballast
* geen waardeoordeel
* geen persoonlijke voornaamwoorden (wij, ik), want te subjectief
* begrijpelijk voor de computerleek (dus niet zomaar "compliant","BSD",...)
* positieve zinnen, geen negatieve

Misschien een goed idee als je met elke ontwerptekst ook een schema meepost?

Vinden jullie het de moeite waard om een pagina met schrijfsuggesties
voor OpenStandaarden aan te leggen? Het is maar een woord en ik begin
eraan...

Alvast een paar tips voor het schrijven van een zakelijke tekst:
http://www.tekstweb.nl/tips/tipsframe.htm

Mark
Mark Van den Borre
Noormannenstraat 113