[openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Aug 6 09:25:00 CEST 2002

Herman Bruyninckx wrote:
> On Tue, 6 Aug 2002, Mattias Campe wrote:
>
> [...]
>

> Dit zijn vragen zonder duidelijk antwoord, dus ze horen niet thuis in
> OS.be...
[...]

Hmm, dat weet ik nog zo niet... OSB.be kan dé plaats worden waar mensen
open over open standaarden kunnen praten.

Neem nu bv. dat er iemand (die zelf niet een website heeft of niet in de
mogelijkheid is om zo'n forum te draaien) een thread start (in de
veronderstelling dat er zo'n forum zou komen op OS.be).

<thread name="Mogelijkheden van html en css"/>
Wauw, je moet eens kijken naar
http://www.mozilla.org/start/1.0/demos.html wat er allemaal mogelijk is
met html en css!
</thread>

Dan is er veel kans dat andere mensen eens gaan kijken nr die code en
zelf zo'n website willen maken. Die posten ze dan met de vraag "wat
vinden julllie ervan, ik heb de bestaande code her en der wat
uitgebreid: http://...". Er wordt dan geantwoord "Prachtig!, maar ben je
daar geen doctype vergeten :p?" etc etc.

Maar als er geen zo'n forum is, waar moeten die mensen dan naartoe? Ze
kunnen het al niet vragen aan openstandaarden at openstandaarden.be, want
"dit zijn vragen zonder duidelijk antwoord, dus ze horen niet thuis in
OS.be". Ze kunnen natuurlijk gaan naar de "internet design"
nieuwsgroepen, maar daar gaat het er niet altijd "standaard" aantoe en
dan heb je ook maar 1 aspect van open standaarden, terwijl het net de
bedoeling moet zijn om mensen warm te maken voor openstandaarden. "Wauw,
is zoveel mogelijk met html en css, 'k zal toch ook maar eens dienen
Jabber uitproberen (toevallig gevonden in het onderdeel Communicatie,
naast onderdelen als Multimedia, Office suites,...)"

Okee, dus zou er moeten een aparte website opgericht worden, maar je kan
toch moeilijk http://www.openstandaardenZonderDuidelijkeAntwoorden.be
oprichten als er zoiets prachtigs bestaat als os.be?

En zoals Rik Boven reeds voorstelde kun je in een duidelijke disclaimer
zetten (eventueel in een kader bovenaan de pagina) in de zin van: "dit
forum-inititief is volledig de verantwoordelijkheid is van de gebruikers
en de informatie wordt niet (noodzakelijk)
gecontroleerd/gestaafd/gewijzigd/... door osb.be. Voor specifieke (geen
implementatie of ... of ...) onderwerpen kunt een altijd een e-mail
sturen naar openstandaarden at openstandaarden.be waarover U zo vlug
mogelijk terug gecontacteerd zal worden"

Misschien een discussiepuntje vr de volgende vergadering :p?

mvg
Mattias