[openstandaarden] OS/2 NR.1

Dominique Devriese fritmebufstek at pandora.be
Tue Aug 6 11:45:40 CEST 2002

"Stubbe Wim 789070042" <wim.stubbe at b-rail.be> writes:

> Liever niet 'promoten', maar het formaat aanvaarden als 'open
> standaard'. En

"aanvaarden als 'open standaard'" lijkt me nog net iets slechter
eigenlijk :P  Het is immers niet aan ons om te beslissen welke
standaarden open zijn, ofwel is hij open, ofwel niet, en de enige bron
met autoriteit daarover is de licentie van de specificatie van de
standaard (als die er al is...).  Verder is het KWord-formaat even
open als het OpenOffice.org formaat enz...
Wat os.be wel kan doen, lijkt me, is een vergelijkende pagina over de
verschillende formaten maken, en evt. concluderen dat het OO.org
formaat voorlopig de beste kandidaat lijkt omdat x, y en z.

M.i. kan os.be wel een lichte voorkeur tonen voor een bepaalde
standaard, zolang dat zo'n oordeel op geldige en objectieve argumenten
gestoeld is, en zolang ook de alternatieven vermeld en besproken
worden..
( het is bijvoorbeeld niet duidelijk welke lossy
audio-compressie-standaard de beste is, maar m.i. kan os.be wel
vermelden dat Ogg over het algemeen de beste keuze lijkt omdat
1 hij volledig vrij, gratis en patent-vrij is itt wma, mp3, mp3pro en
mp4
2 hij op technisch vlak de concurrentie goed aankan

sjuus
Dominique Devriese

--
Q:	What's the difference betweeen USL and the Graf Zeppelin?
A:	The Graf Zeppelin represented cutting edge technology for its time.