Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Dominique Devriese fritmebufstek at pandora.be
Tue Aug 6 11:52:52 CEST 2002

"Stubbe Wim 789070042" <wim.stubbe at b-rail.be> writes:

<snip>
> bv. iets in de aard van:
>
> ogg <-> mp3 <-> ??
>
> ogg: open, beter kwaliteit bij dezelfde compressie, geen patenten
> (met links
> naar objectieve bronnen)
> mp3 : open, gepatenteerd, populair, werkt op mp3-speler (de
> toestelletjes, niet
> de programma's)
> lame: open mp3 alternatief, geen patenten, werkt op mp3-speler

Pas wat op, he, de situatie van lame is wat ingewikkelder: lame is een
open source mp3-encoder.  Je mag hem _niet_ gebruiken tenzij je een
licentie betaalt aan het Fraunhöfer Instituut.  Hij wordt in source
vorm verspreid om mensen toe te laten te leren over en te
experimenteren met mp3-compressie.  Van de website: "LAME is an
educational tool to be used for learning about MP3 encoding".

> besluit:
> mp3: minst open, werkt op speler
> ogg: beste kwaliteit en samen met lame meest open (geen patenten!)
> lame: beste alternatief voor mp3 als je een mp3-speler hebt

dat onderscheid dat je hier maakt tussen lame en mp3 is dus fout...

M.i. is ogg ( of misschien die real-codec waar ik nog niets over weet
) nog steeds het beste alternatief.
sjuus
Dominique Devriese
--
If Windows is so user-friendly, then why do you need a 678-page manual?