Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Thu Aug 8 01:43:52 CEST 2002

>Klopt. Dat was dan ook net mijn punt: deze vereniging mag, of beter
>gezegd moet, subjectief zijn; immers, door het feit dat we Open
>Standaarden willen promoten ten koste van Gesloten Standaarden, hÈbben
>we al een stelling ingenomen, en kan je onmogelijk een uitspraak van OSB
>als objectief benaderen. Daar moet je inderdaad mee oppassen, maar
>daarom is het nog niet zo dat we onze mening over bepaalde zaken niet
>mogen uiten.

Ik ga voor een keer lekker ontspannend toogfilosoof spelen ... moet
ook eens kunnen, nietwaar? Wie het liever concreet heeft, moet maar
niet verder lezen :-)

Ik ken niemand die als persoon het concept van gesloten,
bedrijfseigen digitale communicatie gaat bevorderen. Volgens mij
staat er helemaal geen stelling tegenover "Open Standaarden zijn een
Goede Zaak".

Ik denk niet dat we een mening naar voor brengen als we verkondigen
dat Open Standaarden een Goede Zaak(TM) zijn. Volgens mij maken we
vooral bewust, van een waarheid als een koe dan nog. Omdat die koe
voor vele mensen in een al te technisch gebied lijkt te grazen,
hebben ze ze nog nooit horen loeien.

Trek de vergelijking met de milieuproblematiek begin jaren '80. De
milieuproblematiek was voor velen ook nog een ver-van-mijn-bed-show.
Eén verschil: De waarheid als een koe die daar toen stond te drinken
van een beek chemicaliën kan 't niet meer navertellen :-( Die van ons
leeft nog, hopelijk nog heel lang...

Komt het niet vooral neer op de vraag:
"Kan ik de manier waarop ik Open Standaarden bevorder objectief noemen?"

(De toogfilosoof in mij komt op dreef en steekt zijn wijsvingertje op.)

Uiteindelijk gaat het maar om een logisch gevolg van een breder, vrij
universeel waardenpatroon:

* Vindt u democratische waarden belangrijk? => Open Standaarden
* Vindt u universele dienstverlening belangrijk? => Open Standaarden
* Vindt u vrijheid belangrijk? => Open Standaarden
* Vindt u aandacht voor de digitale kloof belangrijk? => Open Standaarden
* ... en ga zo maar door ...

Stel deze vragen aan Jan met de Pet of Jean-Luc het kaderlid. Op 90 %
ervan antwoorden ze "ja" als ze het verstaan en een mening hebben.
Alleen kunnen ze de link nog niet leggen met Open Standaarden (koe te
ver van hun bed).

We moeten de wortel voorhouden van persoonlijk voordeel uit Open
Standaarden  om het algemeen belang ervan te doen inzien.

Mark

Mark Van den Borre
Noormannenstraat 113
3000 Leuven