Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Wouter Verhelst wouter at debian.org
Thu Aug 8 10:47:50 CEST 2002

On Thu, 8 Aug 2002, Mark Van den Borre wrote:

> Ik ga voor een keer lekker ontspannend toogfilosoof spelen ... moet
> ook eens kunnen, nietwaar?

Tuurlijk.

> Wie het liever concreet heeft, moet maar
> niet verder lezen :-)
>
> Ik ken niemand die als persoon het concept van gesloten,
> bedrijfseigen digitale communicatie gaat bevorderen. Volgens mij
> staat er helemaal geen stelling tegenover "Open Standaarden zijn een
> Goede Zaak".

Let op. De grootste zwakte die een mens kan hebben is z'n tegenstanders
onderschatten ;-)

Maak een verschil tussen argumenten en conclusies. De argumenten die we
gebruikt hebben -- Open Standaarden maken communicatie makkelijker, Open
Standaarden bevorderen de vrijheid van keuze wanneer het gaat over de
software die je gebruikt, enzomeer -- zijn vrij objectief. De conclusie
die we daaraan gekoppeld hebben -- DUS zijn Open Standaarden de enige
mogelijkheid -- is dat duidelijk niet.

Alles hangt af van hoe belangrijk je vrije keuze, of makkelijke
communicatie vindt. Wanneer ik van mening ben dat alles mag opgeofferd
worden voor het goede doel van vrije keuze, dan zal ik zonder meer voor
Open Standaarden kiezen. Maar wanneer ik echter van mening ben dat het
fancy zijn van een website, het geven van een imago aan mezelf, of het
*geheimhouden* van mijn kennis honderd keer belangrijker is dan het
communiceren met mijn medemens, dan is dat "open standaarden" gedoe
helemaal niet zo belangrijk meer.

Voor alle duidelijkheid: ik ben wél voor Open Standaarden.

Maar ga er niet van uit dat je argumenten iedereen omver kunnen
blazen. Dat is niet het geval. Wanneer 50% van de Belgische bevolking
ogenblikkelijk dezelfde conclusie trekt uit onze argumenten, denk ik dat
we al blij mogen zijn.

> Ik denk niet dat we een mening naar voor brengen als we verkondigen
> dat Open Standaarden een Goede Zaak(TM) zijn.

Natuurlijk niet. Maar wél wanneer we verkondigen dat andere dingen minder
belangrijk zijn, en dus een waarde-oordeel vellen. Dat is immers wat we
doen wanneer we een gesloten standaard afkraken, enkel en alleen omdat hij
gesloten is.

Niet dat ik daar iets op tegen heb, integendeel. Het Internet is er voor
communicatie, en dan zijn Open Standaarden heel belangrijk. Sommige mensen
zullen echter van mening zijn dat de hoeveelheid mensen die hun
berichten kunnen lezen, niet zo belangrijk is als het uiterlijk van die
berichten. Da's hun volste recht, maar wij moeten daar niet mee akkoord
gaan. Net zoals zij niet akkoord *moeten* gaan met onze mening, dat de
inhoud belangrijker is dan de vorm. Dat vrije keuze en vrije communicatie
belangrijker is dan een imago.

[...]
> Komt het niet vooral neer op de vraag:
> "Kan ik de manier waarop ik Open Standaarden bevorder objectief noemen?"

Onmogelijk, vermits het standpunt dat Open Standaarden "the one and only
way" is, al niet meer objectief is.

> (De toogfilosoof in mij komt op dreef en steekt zijn wijsvingertje op.)
>
> Uiteindelijk gaat het maar om een logisch gevolg van een breder, vrij
> universeel waardenpatroon:
>
> * Vindt u democratische waarden belangrijk? => Open Standaarden
> * Vindt u universele dienstverlening belangrijk? => Open Standaarden
> * Vindt u vrijheid belangrijk? => Open Standaarden
> * Vindt u aandacht voor de digitale kloof belangrijk? => Open Standaarden
> * ... en ga zo maar door ...

Inderdaad. En hier maak je je eigen fout al pijnlijk duidelijk: elke regel
hierboven begint met "Vindt u". Als ik op al die argumenten "Nee" zou
antwoorden, dan sta jij met je mond vol tanden.

> Stel deze vragen aan Jan met de Pet of Jean-Luc het kaderlid. Op 90 %
> ervan antwoorden ze "ja" als ze het verstaan en een mening hebben.

Eh? Als iemand niet met jouw mening akkoord gaat, wil dat nog niet zeggen
dat die geen mening heeft!

> Alleen kunnen ze de link nog niet leggen met Open Standaarden (koe te
> ver van hun bed).
>
> We moeten de wortel voorhouden van persoonlijk voordeel uit Open
> Standaarden  om het algemeen belang ervan te doen inzien.

Dat is inderdaad wat ik ook wil zeggen. Maar dan nog is het geen objectief
standpunt.

--
wouter at grep dot be

"Human knowledge belongs to the world"