Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Rik Boven rboven at boven.net
Thu Aug 8 14:11:13 CEST 2002

> Ik ken niemand die als persoon het concept van gesloten,
> bedrijfseigen digitale communicatie gaat bevorderen. Volgens mij
> staat er helemaal geen stelling tegenover "Open Standaarden zijn een
> Goede Zaak".

OK, argementen _tegen_ Open Standaarden op zich (hier gaan we):
 - gesloten standaarden laten me toe (veel) geld te verdienen (via
   patenten);
 - gesloten standaarden laten me toe de markt te monopoliseren (lock
   in van gebruikers);
 - gesloten standaarden zijn makkelijker te implementeren (je moet
   je niets aantrekken van derden), open standaarden beperken mijn
   keuzevrijheid;
 - open standaarden zijn tegen de vrije markteconomie (een mens moet
   vrij kunnen kiezen of en welke standaarden hij gebruikt);

Dan nog enkele voordelen voor de mensen/bedrijven die door historische
redenen gesloten zaken gebruiken, en die twijfelen om naar open
standaarden over te schakelen:
 - de overschakeling is moeilijk;
 - de overschakeling is duur:
     ~ aankoop nieuwe licenties;
     ~ heropleiding van personeel;
     ~ herscholing van technisch personeel;
     ~ overgangsfase is lang;
 - de vertrouwensrelatie met de oude vendor is verloren, het opbouwen van
   een nieuwe kan lang duren;
 - natuurlijke afkeur tegen veranderingen;

[...knip...]

> Trek de vergelijking met de milieuproblematiek begin jaren '80. De
> milieuproblematiek was voor velen ook nog een ver-van-mijn-bed-show.
> Eén verschil: De waarheid als een koe die daar toen stond te drinken
> van een beek chemicaliën kan 't niet meer navertellen :-( Die van ons
> leeft nog, hopelijk nog heel lang...
Goede vergelijking! Pres. Bush heeft nog vorig jaar bewezen dat milieu
ondergeschikt is aan de economie. Hij zegt dat het milieu geen probleem is
en dat broeikastdinges niet bewezen zijn! Voor Bush is dat geen
ver-van-mijn-bed-show, boor Bush is dat gewoon geen-show!

Same thing voor open standaarden. Het is niet omdat jij/ik dat
vanzelfsprekend vinden, dat de rest dat ook vindt.

[...knip...]

> * Vindt u democratische waarden belangrijk? => Open Standaarden
Waarom?

> * Vindt u universele dienstverlening belangrijk? => Open Standaarden
Waarom?

> * Vindt u vrijheid belangrijk? => Open Standaarden
Waarom?

> * Vindt u aandacht voor de digitale kloof belangrijk? => Open Standaarden
Waarom?

Daarenboven zullen velen zeggen?
 - Er is toch niets mis met de democratische waarden?!
 - Er is toch een universele dienstverlening belangrijk?!
 - Ik ben toch vrij?!
 - Er staan toch PCs in de bib?!
Dus wat is het probleem?

Dat was dus ikke als advocaat van de duivel he ;)

Ik stel voor dat we maandag (of later) eens een paar rollenspelen houden.
Ik zal IT-manager spelen, komen jullie mij overtuigen van jullie gelijk!

Rik

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )