Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Fri Aug 9 01:01:31 CEST 2002

>OK, argementen _tegen_ Open Standaarden op zich (hier gaan we):
>  - gesloten standaarden laten me toe (veel) geld te verdienen (via
>    patenten);
>  - gesloten standaarden laten me toe de markt te monopoliseren (lock
>    in van gebruikers);
Bedrijfslogica: ik weet wel dat het slecht voor mijn gebruiker is,
maar toch... De persoon die deze bedenking maakt is waarschijnlijk
net overtuigd van de intrinsieke meerwaarde van Open Standaarden.

>  - gesloten standaarden zijn makkelijker te implementeren (je moet
>    je niets aantrekken van derden), open standaarden beperken mijn
>    keuzevrijheid;
Hier heb je soms een punt... vanuit de IT-professional-hoek bekeken.
Ook wel de gebruiker natuurlijk: "Jamaar, de gesloten oplossing kan
goedkoper...". Maar het principe blijft recht: als het gelijk wat mag
kosten, gaat de geïnformeerde klant toch kiezen voor de open
oplossing, nietwaar?

>  - open standaarden zijn tegen de vrije markteconomie (een mens moet
>    vrij kunnen kiezen of en welke standaarden hij gebruikt);
Hier raak je het volgens mij enige principiële anti-argument dat een
individu zonder professionele IT-belangen kan inbrengen. Al zou ik
het eerder stellen als "Open Standaarden beperken mijn vrijheid te
doen en laten wat ik wil". Want de markteconomie is eerder gebaat bij
Open Standaarden. Dat heb je in de voorgaande argumenten vrij goed
aangetoond...

>Dan nog enkele voordelen voor de mensen/bedrijven die door historische
>redenen gesloten zaken gebruiken,
Die zeggen niets over het principe. Ik had het over principiële
tegenkanting van een niet rechtstreeks betrokken individu (wat een
boterham). Wel fijn om eens te overlopen...

>  > Trek de vergelijking met de milieuproblematiek begin jaren '80. De
>  > milieuproblematiek was voor velen ook nog een ver-van-mijn-bed-show.
>Goede vergelijking! Pres. Bush heeft nog vorig jaar bewezen dat milieu
>ondergeschikt is aan de economie. Hij zegt dat het milieu geen probleem is
>en dat broeikastdinges niet bewezen zijn! Voor Bush is dat geen
>ver-van-mijn-bed-show, boor Bush is dat gewoon geen-show!
Eens de stap gemaakt is er haast geen meerkost meer aan Open
Standaarden, eerder een minderkost. In die zin grotere kans op slagen
dan permanente meerkosten voor milieu.

>Same thing voor open standaarden. Het is niet omdat jij/ik dat
>vanzelfsprekend vinden, dat de rest dat ook vindt.
Idd... Ik zal de volgende keer wat voorzichtiger toogfilosoof spelen.

>Dat was dus ikke als advocaat van de duivel he ;)
Verkeerd beroep en verkeerde werkgever gekozen bij Cisco, ridder Rik :-)

>Ik stel voor dat we maandag (of later) eens een paar rollenspelen houden.
>Ik zal IT-manager spelen, komen jullie mij overtuigen van jullie gelijk!

Woehoe! Tof! Toneeltje spelen! Ik doe mee!

Mark

Mark Van den Borre
Noormannenstraat 113
3000 Leuven