Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Sven Vermeulen sven.vermeulen at rug.ac.be
Fri Aug 9 13:38:45 CEST 2002

On Thu, Aug 08, 2002 at 02:11:13PM +0200, Rik Boven wrote:
>  - gesloten standaarden laten me toe de markt te monopoliseren (lock
>    in van gebruikers);

Dit is ook mogelijk met open standaarden maar niet-vrije software (iets wat
buiten de "scope" van deze thread gaat).

>  - gesloten standaarden zijn makkelijker te implementeren (je moet
>    je niets aantrekken van derden)

Hier ben ik niet mee akkoord. Ik vind open standaarden eenvoudiger te
implementeren dan gesloten standaarden.

>  - open standaarden zijn tegen de vrije markteconomie (een mens moet
>    vrij kunnen kiezen of en welke standaarden hij gebruikt);

Gesloten standaarden zijn tegen de

>  - de overschakeling is moeilijk;

Dus hier ben ik niet mee akkoord.

>  - de overschakeling is duur:
>      ~ aankoop nieuwe licenties;
>      ~ heropleiding van personeel;
>      ~ herscholing van technisch personeel;
>      ~ overgangsfase is lang;

In sommige gevallen. In de meeste valt dat allemaal goed mee. Immers, men
moet kijken naar de kosten van het verder onderhouden van de gebruikte
gesloten documenten. Er zijn daar al veel studies over gemaakt, o.a. het
verder gebruiken van het .doc-formaat of overstappen naar open standaarden of
formaten. De licenties zijn meestal in het tweede geval goedkoper.

De 3 andere punten zijn correct, maar moet je in hun context bekijken.
Technisch personeel wordt automatisch om de zoveel maanden/jaren herschoold
omdat ook hun huidige situatie vaak veranderingen herbergt.

De overgangsfase wordt bepaald door de (fsck'ing) managers.

Bush is an *******. Zeg dat ik het gezegd heb :)

> Ik zal IT-manager spelen, komen jullie mij overtuigen van jullie gelijk!

I hate managers... die mensen zouden beter een degelijke opleiding krijgen :)

Mvg,
	Sven Vermeulen