[openstandaarden] VLACO vs openstandaarden.be

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Fri Aug 9 17:08:40 CEST 2002

Frans Gerbosch kroop eens in zijn pen en dit was het resultaat:
>dat security door obscurity in vele opzichten de enige weg zal zijn om
>bepaalde [...]info te gaan beveiligen.
Da's een discussie die door velen anders bekeken wordt.
Heel veel experts lijken van mening dat veiligheid net broncode
vergt. Dat wil nog niet zeggen Open Source, zeker niet Open
Standaarden, nog minder Vrije Software.
Weinigen staan -voor zover ik weet- tegelijk Open Standaarden en
"security through obscurity" voor...

De "NSA key"-historie alleen al is voor mij persoonlijk al genoeg om
heel het "security through obscurity"-circus compleet in zijn blootje
te zetten.

>Als iemand/een firma/een organisatie er voor opteert om een bepaalde
>communicatie niet via openstandaarden te versturen, is het niet aan ons om
>daar een oordeel over te vellen zolang deze communicatie geen publiekelijk
>doel heeft[...]

Neen, in dat geval kunnen we hen alleen adviseren over de voordelen
van Open Standaarden.

>De staat zou hierover aanbevelingen kunnen doen en hierin het voorbeeld
>geven.... maar willen ze dat wel ? De staat heeft immers zwaar
>geinvesteerd in heel wat departementen in automatisatie van de
>administratie. Ik vrees dat een groot deel hiervan helemaal geen gebruikt
>maakt van standaarden die door meerdere leveranciers worden gebruikt, laat
>staan open standaarden.... ! Maar het is uiteraard het proberen waard.

Wetsvoorstel 1022 ligt begraven in een commissie...

Mark