[openstandaarden] VLACO vs openstandaarden.be

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Sat Aug 10 10:27:26 CEST 2002

On Sat, 10 Aug 2002, Mattias Campe wrote:

> Wauw, hoe je van milieu naar obscurity kunt gaan is toch ongelooflijk h=
=E9=20
> ;p, toch nog een poging om te vragen wat jullie van bovenstaande vinden.=
=20
> Zou het lukken om openstandaarden.be als bondgenoot te krijgen van de=20
> (Vlaamse) regering? Of zou het enkel lukken bij Agalev?

Ik zie niet goed in waarom je op Agalav focust.  Volgens mij is geen
enkele partij tegen open standaarden.  Ik zou bij alle partijen lobyen.

> Zou het zelfs al=20
> lukken om als open standaarden "binnen te dringen" in een puntenplan?

Ik denk het niet, alle partijen zijn er wel voor, maar niemand vind het
belangrijk genoeg om er echt werk van te maken, laat staan om het in een
puntenplan te steken.  Kijk maar naar wetsvoorstel 1022, dat zit al 2 jaar
in die comissie, maar geen enkele partij doet de moeite om het op de
agenda te laten zetten. (ik heb gisteren aan iemand die aan die info kan
raken gevraagd om eens op te zoeken hoe het daar nu precies mee zit, en
misschien krijg ik iemand zo ver om het op de agenda te zetten, of om een
eigen voorstel in te dienen, want als er verschillende gelijkaardige
voorstellen zijn, worden die samengevoegd en worden ze sneller besproken)

> Is=20
> het =FCberhaupt al mogelijk om op te treden als bondgenoot of moet de=20
> (Vlaamse) regering zelf nog ((veel) meer) overtuigd worden van open=20
> standaarden?

Politici overtuigen van het belang van OS, dat lijkt me inderdaad een
belangrijk deel van de opdracht van OS.be.

> Zou openstandaarden als bondgenoot kunnen doordrukken om=20
> het onderwijs verplicht open standaarden te laten gebruiken (zoals=20
> scholen verplicht worden om te recycleren), waarbij ze misschien het=20
> voordeel hebben dat ze de implementatie kunnen gebruiken die ze willen=20
> (is dit eigenlijk wel een voordeel?)?

Het lijkt me wel mogelijk om het verschil tussen open en gesloten
bestandsformaten in het leerplan op te nemen.  Al is er voor zover ik weet
(nog?) geen leerplan voor informatica.  Misschien is het geen slecht idee
om een voorstel tot leerplan op te stellen? Al lijkt dat mij niet echt een
taak voor OS.be.

> Kun je eigenlijk wel de=20
> vergelijking maken milieu vs open standaarden? Etc. Etc.

Eigenlijk zie ik die vergelijking toch niet echt.

Tijl

-- =20
  One cannot make an omelette without breaking eggs -- but it is amazing
      how many eggs one can break without making a decent omelette.

 .: Tijl Vercaemer - email Skender at VrijZijn.be - jabber tijl at jabber.org :.