[openstandaarden] Jabber: het enige open IM systeem

Dominique Devriese fritmebufstek at pandora.be
Mon Aug 12 11:48:37 CEST 2002

Mattias Campe <mattias.campe at rug.ac.be> writes:

> 'k Heb eens naar die link gekeken en op het eerste gezicht lijkt
> Jabber toch wel verder te staan dan SIMP. Ik weet het, hier op OSB
> doet het er niet toe hoever ze staan, zolang het maar open is, maar
> toch, ergens moet je als "investeerder" toch goeie voorbeelden
> hebben?

Als ik de vorige discussie een beetje gevolgd heb, mag (moet) OSB alle
argumenten geven voor en tegen alle alternatieven, en evt. een
voorkeur tonen, die natuurlijk volledig gebaseerd is op die
argumenten...  (of zoiets :)

> Zo zie ik bv. dat ze maar 1 server implementatie lijken te hebben
> (Jabber heeft er naar mijn weten zeker al 2: jabberd en die server van
> jabber.com). Die ene client is ook niet echt om over naar huis te
> schrijven. Dat waren zo de eerste zaken die me opvielen. Ter info:
> Jabber zit in IETF ook in 1 of ander stadium (Internet draft ofzo, zou
> het moeten opzoeken).

Ja, SIMP is iets raar, kheb er info over opgezocht, en er is daar iets
ingewikkelds bezig: er is een IETF Task Force of zoiets die werkt aan
iets dat IMPP noemt, SIMP is daar een research implementatie van, en
er is ook een internet draft die van Microsoft komt, en de officiële
specificatie van het MSN protocol lijkt te zijn.. ( maar het is
redelijk waarschijnlijk dat ik iets verkeerd begrepen heb, want de
info die ge vindt is niet erg coherent...)

> Dat Microsft met SIMP in zee zou gaan *lijkt* me weinig
> waarschijnlijk, ik zie niet direct in hoe ze er voordeel zouden kunnen
> uithalen en ik ken maar weinig bedrijven die een
> liefdadigheidsinstelling zijn (<te_censureren>en zeker Microsoft
> niet</te_censureren>).

awel, tschijnt dus iets te maken te hebben met die internet draft van
MSN, maar meer begrijp ik er ook niet van.  Iemand op de KDE mailing
lists had iets gezegd over SIMP en MS, maar die link vind ik dus ook
al niet meer terug :(

> Of Jabber goed werkt met streaming zou ik niet weten :(, anders zou
> het wel een pluspunt zijn voor SIMP.

er schijnt ook nog iets peer-to-peer te zijn aan SIMP, en daar zou dus
dat voordeel liggen voor streaming.  Ik denk dat ze bedoelen dat de
SIMP servers peer-to-peer werken, en dat je je eigen server kan
draaien, zoals dat bij jabber ook kan... ( maar dat kan ik wederom
verkeerd begrepen hebben...)

> Alvast bedankt op me hiervan op de hoogte te stellen (een illusie
> armer, een waarheid rijker). Ik heb het ook eens gepost op de ml
> jdev at jabber.org, 'k vraag me af wat de reacties gaan zijn...

kan je mij iets laten weten ?  Of misschien direct posten op deze
mailing list ?

sjuus
domi

--