[openstandaarden] Jabber: het enige open IM systeem

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon Aug 12 12:38:10 CEST 2002

Dominique Devriese heeft geschreven:
> Mattias Campe <mattias.campe at rug.ac.be> writes:
[...]
> awel, tschijnt dus iets te maken te hebben met die internet draft van
> MSN, maar meer begrijp ik er ook niet van.  Iemand op de KDE mailing
> lists had iets gezegd over SIMP en MS, maar die link vind ik dus ook
> al niet meer terug :(

<onzeker>
Voor zover ik begrepen heb uit de ml jdev at jabber.org heeft Microsoft
inderdaad een poging ondernomen om MSN een open protocol te maken en
heeft dit zelfs ingediend bij IETF. Maar om een of andere reden (die ik
niet meer weet of die misschien zelf nooit publiek gemaakt is) hebben ze
hun voorstel terug ingetrokken. Op dit voorstel zou het Jabber
MSN-transport gebaseerd zijn, maar blijkbaar zouden die specificaties al
niet meer zo correct zijn (en zeker niet meer terug te vinden op
Microsoft website zelf). Allez, dit is wat ik er me van herinner. Aan de
ene kant vond ik het sjiek dat Microsoft die poging gedaan heeft, maar
aan de andere kant maakt het me altijd "benauwd" wanneer Microsoft
zoiets onderneemt, je weet nooit wat er precies in hun hoofd speelt. Nu
ja, je kan dat niet gebruiken als argumentatie, "het komt van Microsoft,
dus moet ik het nt hebben", maar het verleden heeft toch al veel
uitgewezen dat er inderdaad meer afspeelt in hun hoofd dan we denken.
</onzeker>

[...]
> kan je mij iets laten weten ?  Of misschien direct posten op deze
> mailing list ?

Of sure, maar die mannen op ml jdev at jabber.org zitten wel op een ander
tijdsschema, dus 't kan wel nog een tijdje duren ;)