[openstandaarden] Advocacy-tekst

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Tue Aug 13 09:56:00 CEST 2002

Tijl Vercaemer  (12/08/02  17:23):

>Ik heb een voorstel-tot-advocacy-tekst geschreven voor op OSB, het staat
>hier: http://vrijzijn.be/os/index.html
>
>De banners staan hier: http://vrijzijn.be/os/banners.html
>
>Tijl
>
>--
>  One cannot make an omelette without breaking eggs -- but it is amazing
>      how many eggs one can break without making a decent omelette.
>
> .: Tijl Vercaemer - email Skender at VrijZijn.be - jabber tijl at jabber.org :.

Vriendelijke mailtjes
Aangezien onwetendheid vaak de oorzaak is van het gebruik van gesloten formaten,
of van het verkeerd toepassen van open standaarden (bijvoorbeeld het gebruik
van slechte html waardoor een website voor heel wat browsers ontoegankelijk
wordt), is er vaak niet meer nodig dan een vriendelijk mailtje om het probleem
recht te zetten. Meer informatie over hoe je zo'n mail best opsteld vind je
hier.

opsteld -> opstelt

Nog meer vriendelijke mailtjes
Sinds 2000 ligt er een wetsvoorstel klaar in de kamer van
volksvertegenwoordigers, dat overheidsdiensten zou verplichten om open
standaarden te gebruiken. Maar blijkbaar liggen onze politici daar niet echt
wakker van, want er is nog altijd niet over dit wetsvoorstel gestemd. Als jij
hen laat weten dat je dit wel belangrijk vind, kan dat hen misschien motiveren
om dat wetsvoorstel eindelijk op de agenda te zetten. Het wetsvoorstel heet
"Wetsvoorstel 1022/1 betreffende het gebruik van open communicatiestandaarden
door de overheidsdiensten". Je kunt het nalezen op de website van de kamer.

dat je dit wel belangrijk vind -> vindt

Overtuig anderen (nog meer mailtjes dus)
We kunnen het niet genoeg herhalen: het grootste probleem is onwetendheid.
Daarom is het belangrijk om anderen te informeren. Als iemand je een bestand
doorstuurt in een gesloten formaat, stuur het dan terug en leg vriendelijk uit
waarom je het liever in een open standaard krijgt, en hoe zo'n bestand volgens
een open standaard kan worden opgeslaan. Wijs mensen er op als hun website vol
slechte html staat. En als je zelf een website hebt: plaats openstandaarden.be
dan bij je links. Je kunt hiervoor eventueel één van de afbeeldingen gebruiken
die je hier vindt.
Server Housing: Provided by Adept nv -- Copyleft 2002, Open Standaarden vzw

Verder geenfoutjes meer gevonden. ;-)

mvg,

Wim Stubbe