[openstandaarden] Hoe zit het nu tegenwoordig met jpeg

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sun Aug 25 22:28:02 CEST 2002

At 2002-08-25 15:44, you wrote:

>Dus is het geen open standaard. We kunnen wel zeggen dat de implentatie
>voorlopig vrij (open) is, maar dat er grote risico's zijn omwille van de
>patenten.
>
>Af te raden, maar bruikbaar.

Op heel veel open standaarden zijn pattenten van toepassing.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de pattent-houders _officieel_ afzien
van vergoedingen voor het gebruik van de gepattenteerde technieken in het
kader van de betreffende open standaard.  Dat is ook hoe ISO werkt, dacht ik.

Anders bestaat er momenteel geen enkele open standaard voor het comprimeren
van video-materiaal, en valt er de komende jaren ook geen enkele te verwachten.
En Adobe heeft ook een aantal pattenten op delen van PostScript/PDF...

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9