[openstandaarden] ISO: betalende en gepatenteerde standaarden...

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Mon Dec 2 21:56:32 CET 2002

On Mon, Dec 02, 2002 at 08:25:24PM +0100, Kristoff Bonne wrote:
> Gegroet,

> Hoe kom je daar bij? Het BIN is een overheids-instelling en is gebonden
> aan de universiele dienstverlening.

So?

Nog steeds hebben ze de macht om dat te weigeren. Als jij 'misbruik' zou
gemaakt hebben van je standaard in het verleden, dan denk ik niet dat
iemand van de overheid moeilijk gaat doen.

> Op zich geen probleem aangezien iedereen ze bij het ISO kan halen. Dit is
> gewoon een zaak van 'copyrights'.

Uhm.

Zoals gezegd: iedereen kan ze bij het ISO halen, maar moet zich dat wel
kunnen permitteren.

> En daarbij; zo 'strikt' wordt dat nu ook weer niet genomen hoor. Eenmaal
> een specificatie binnen een bedrijf is; kun je er 'boe' op zeggen dat ze
> daar toch verdeeld wordt.
> Om even een voorbeeldje te geven: ISO 11172-3 (mpeg 1.0 layer 3; audio) is
> een PDF van 150 blz. en kost 44 CHF (zo'n 30 euro).
>
> Voor 30 euro kan de bedrijf nog niets eens de wedde betalen van één
> persoon voor de tijd die hij of zij nodig heeft om alleen maar één vierde
> van die 150 bladzijden spec te lezen!

Bedrijven zijn niet de enige partijen die software schrijven.

--
wouter at grep dot be

"Human knowledge belongs to the world"
  -- From the movie "Antitrust"