[openstandaarden] .gml: een open formaat voor grafen

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Dec 3 10:18:07 CET 2002

Hoi,

omdat er nogal veel programma's hun eigen formaat hebben om grafen te
kunnen opslaan, hebben de makers van Graphlet
(http://www.infosun.fmi.uni-passau.de/Graphlet/index.html) ervoor
gekozen om hun formaat volledig open en gedocumenteerd te maken. De
extensie voor zo'n bestand is .gml en de specificaties zijn te vinden op
http://www.infosun.fmi.uni-passau.de/Graphlet/GML/ (het gaat om gewone
ascii, maar toch geen XML)

In hoeverre er al veel applicaties van dit formaat gebruik maken weet ik
niet, maar het is alvast het 1e open formaat waarvan ik weet dat ze
specifiek voor grafen bedoeld is.

Applicaties:
- Graphlet zelf
- Lambik (een programma hier ontwikkeld aan de RUG)
- ... (zijn er anderen die nog implementaties kennen?)

mvg
Mattias Campe