Re(2): [openstandaarden] Oproep tot aktie: de VZ W binnen 3 tot 5 jaar

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Dec 3 14:16:17 CET 2002

On Tue, 3 Dec 2002, Geert De Maerschalck wrote:

> Mag de persoon die jullie zoeken ook aan een overheid als OCMW of
> gemeentebestuur verbonden zijn?  Of moet het een personeelslid van een
> federale dienst zijn?

De vereisten zijn erg vrij: gemeenten zouden perfecte partners zijn in
het project, als eindgebruikers! Zeker als we een Vlaamse, Waalse en
Brusselse gemeente vinden :-)

Geert, jij kent de problematiek van gemeenten heel goed: wat zijn zo een
aantal ICT topics waar een DWTC project en open standaarden toegevoegde
waarde zouden hebben? Ik denk bijvoorbeeld aan GIS, waar gemeenten
verschrikkelijk veel miljoenen (Euros!) aan het inpompen zijn. Het (?)
GIS formaat standaardiseren en een open implementatie (Grass,
<http://grass.itc.it/>) promoten en aanpassen aan de Belgische noden zou
een leuk project zijn!

> Wat wordt van die persoon verwacht?  Moet die persoon enkel in de VZW
> zetelen zodat er een soort van officiëel karakter is?
De gebruikers-partners moeten input geven aan de ontwikkelingspartners,
en het project moet in de eerste plaats de ICT noden oplossen die de
gebruikers-partners hebben gedefinieerd in het project. Natuurlijk wordt
het erg geapprecieerd als de gemaakte toepassingen ook buiten de groep
van gebruikers-partners nuttig zijn :-)

> discussie niet gevolgd (tijdsgebrek), maar in het belang van open source wil
> ik eventueel ook wel tijd vrijmaken.  Ik ben penningmeester van de vorig
> jaar opgerichte V-ICT-OR vzw (http://www.v-ict-or.be), de vereniging van
> ICT-verantwoordelijken van de Vlaamse lokale besturen (gemeentebesturen,
> OCMW's en lokale politiezones) en ben tevens ICT-dienstverantwoordelijke aan
> het gemeentebestuur van Boom.

Ook de gebruikers-partners kunnen mensen en middelen laten betalen door
het project. En je mag op zoiets rekenen als een 5-tal full time mensen,
voor het hele project. Plus wat hardware en services.

Herman