[openstandaarden] FEEDBACK 1

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Thu Dec 5 11:23:48 CET 2002

Gegroet,

On Thu, 5 Dec 2002, Jan Claeys wrote:

> Wat is "officieel"?
Wel, het is zo dat de drie 'Europese' standaardisatie organisations (CEN
(http://www.cenorm.org/), ETSI (http://www.etsi.org/) en CENELEC
(http:/www.cenelec.org/)) de tegenhangers zijn van de ISO, ITU en IEC op
wereldvlak.

Maar, het is zo dat zij -voor de EU en EFTA-landen- zij als "wettelijke
referentie" dienen inzake normen.
Bv. op de website van de CENELEC staat "It has been officially recognised
as the European Standards Organisation in its field by the European
Commission in Directive 83/189/EEC."
Van de website van de ETSI: "... while still fulfilling its duty to
support EU and EFTA regulation and initiatives".

Indien je bv. Europese wetgeving (bv. inzake digitale TV; ik zeg maar
iets) erop naleest; daar verwijst men altijd naar normen van DIE
organisaties. (Deze nood aan 'Europese' wetgeving voor (bv.) het Europees
parlement was een van de redenen van het oprichten van het ETSI).
Ook voor de Belgische wetgeving is dat zo.

NB. Op Belgisch blak heb je twee standaardisatie-organisaties:
het BIN en het BEC (http://www.bec-ceb.be/)

> ECMA kan je vergelijken met IEEE, IETF, W3C, OASIS, etc.
> Het zijn m.a.w. de "officiële" standardisatie-organisaties van bepaalde
> takken in de "industrie".
Surf bv. maar eens naar de  website van de BIPT; en bekijk eens wetteksten
over het gebruik van het radio-spectrum. Zelfs in gebieden waar
IEEE-normen in gebruik zijn (bv. de 2.4 Ghz ISM band gebruikt door IEEE
802.11b wireless LAN) wordt in de Belgische wetgeving verwezen naar NBN
ETS 300 328; een ETSI-norm dus; en NIET de IEEE norm).

Een IEEE, IETF, ECMA, e.d. norm hebben wettelijk gesproken geen enkele
wettelijk waarde in België. Zo is het zo dat wireless LAN in de 5 Ghz
range (volgens IEEE 802.11a) verboden is in België (en de meeste landen in
Europa) verboden zijn; omdat ze niet voldoen aan de normen van de ETSI en
de ERO/CEPT inzake "dynamische vermogen-beheer". Daarvoor is de IEEE
speciaal een extra norm aan het bijvoegen aan de IEEE 802.11 stack. (De
'h' dacht ik).

De enige soort wireless LAN in de 5 Ghz range die op dit moment toegelaten
is in de meeste landen van Europa is HiperLAN2 (die -technisch- gezien
beter is dan IEEE 802.11a; maar -jammer genoeg- commercieel "dood" is).

Cheerio! Kr. Bonne.