[openstandaarden] VBO

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Tue Dec 10 23:19:12 CET 2002

On Mon, Dec 09, 2002 at 03:39:27PM +0100, Onno Timmerman wrote:
> Het antwoord.
> Heb ik het juist dat Opera geen probleem heeft met die website omdat deze net of
> het IE is kan doen?

Dat doet in principe niets ter zake. Wanneer het antwoord zou zijn dat
er een implementatiefout in Netscape zit, maar dat er aan de site niets
mis is, is dat een ander verhaal; maar 'het werkt onder die en die
browser, dus jammer voor de rest' is flauwekul.

Om er zeker van te zijn dat de site voldoet aan de twee meest
belangrijke open specificaties voor websites (HTML en CSS) zijn er
http://validator.w3.org/ en http://jigsaw.w3.org/css-validator/ -- beide
opgezet door het W3C, die uw website parsen met een HTML-
respectievelijk CSS-parser, en U weergeven of de code syntactisch juist
is. Zonder rompslomp; U zet de pagina online, geeft de URL op, en klikt
op 'Validate'. Mits een paar kleine voorzorgsmaatregelen (alle tags
afsluiten, gebruik een doctype, zorg ervoor dat alle bestanden een
correcte karakter-encodering hebben, gebruik geen browser-specifieke
tags of attributen) vereist het corrigeren van uw website na validatie
niet meer dan een paar minuten werk.

Overigens is je stelling niet correct; wanneer ik met mozilla in plaats
van 'http://www.vbo.be', 'http://www.vbo.be/index.asp' intik, dan wordt
de browsertest overgeslagen, en krijg ik meteen de introductiepagina te
zien. Zonder werkende links, en met een hoop rommel bovenaan.

> ----- Doorgestuurd bericht van Info Info <Info at vbo-feb.be> -----
>     Datum: Mon, 09 Dec 2002 15:22:16 +0100
>       Van: Info Info <Info at vbo-feb.be>
> Antwoorden aan:Info Info <Info at vbo-feb.be>
>  Onderwerp: Re: Website
>       Aan: onno.timmerman at s-p-a.be
>
> Dag Onno Timmermans,
>
> Hartelijk dank voor je bemerkingen.
>
> Wat je schrijft is niet helemaal correct. Onze website is toegankelijk voor IE
> en Opera. Zelf geprobeerd.
> Opera draait nu ook al op Linux, is niet zo groot, en ik dacht ook gratis, dus
> proberen.

Juist ja. En zo kan ik voor de website van de bank Netscape Navigator 4
gebruiken, voor die van het VBO Opera, voor die van het koor waar ik
elke week ga zingen Konqueror, en voor andere sites Mozilla, omdat ik
die het liefste gebruik.

U begrijpt dat dat niet direct een eenvoudige situatie is. Er valt mee
te leven, maar soms is het handig dat je alles onder alle browsers kunt
zien. En dat scheelt direct een paar tientallen MB's op mijn harde
schijf.

In dit geval kies ik er voor om de website van het VBO maar niet te
bekijken; drie browsers vind ik al meer dan voldoende. Maar goed,
waarschijnlijk zit ik toch niet in uw doelgroep ;-)

> Ik hoop dat je je laatste zinsnede steeds herhaalt bij alle websites die draaien
> met databases (en dat zijn er meer en meer). Vooral met de trend van vandaag
> (integratie van systemen) zit iedereen hiervoor met de handen in het haar (dat
> hij/zij nog heeft). Zoals je misschien (nog niet) weet zijn ook wij voorstander
> van open standaarden.

Dit is je reinste larie en apekool. Hoe U uw website bouwt, wat het
back-end is, heeft met het front-end niks te maken. U kan perfect alle
data in een database steken en nog steeds correcte webcode genereren. U
kan perfect een front-end ontwerpen dat aan open standaarden voldoet,
zonder daarvoor bepaalde back-ends bij voorbaat uit te sluiten. Wanneer
U een voorbeeld hebt van het tegendeel, dan horen we het graag.

--
wouter at grep dot be

"Human knowledge belongs to the world"
  -- From the movie "Antitrust"