[openstandaarden] campagne voor vrije software

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Wed Dec 25 18:12:39 CET 2002

Microsoft haat is een slechte reden om naar Vrije Software over te schakkelen.
Teven is gratis een slechte reden. Hoewel de haat tegen Microsoft wel iemand
kan doen luisteren wat de volwaardige alternatieven zijn.

Het probleem met vrije software is dat mensen tegen woordig bang zijn geworden
van verandering. Men heeft eidenlijk een beetje door hoe MS Office werkt en
Windows dat ze niet meer willen veranderen. Ongeacht de ethiek dat vrije
software omhelst. Tegen onverschillige mensen kan je niets beginnen.

Ik geef nog het voorbeeld, op kerst stel ik voor aan een Professor om Mozilla
op de computer te zetten. Na het systeem van vrije software uit te leggen. De
prof vindt het fantasties maar helaas de schrik dat er vreemde problemen zullen
komen is te groot. Alom paniek bij het gedacht van zo'n vreemd ding.

Alleen als de overheid, scholen vrije software aan bieden kan het lukken. En
als men eist dat Microsoft open standaarden gebruikt. Misschien een handle
openstandaarden uit leggen?

Onno

--
Onno Timmerman