[openstandaarden] Possible Target: http://www.canvas.be

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Sat Jun 1 15:40:33 CEST 2002

On Saturday 01 June 2002 03:11 pm, you wrote:
> [...]
> daarom denk ik dat het misschien geen slecht idee is om een template-mail
> op te starten waarin je alleen een sed-script op moet loslaten in de aard
> van "-e 's/WEBMASTER/webmaster at canvas.be/g' -e
> 's~SITE~http://www.canvas.be/~g", om de mail te kunnen versturen. Met dan
> uiteraard een template-mail die goed overdacht is, bediscussieert, en waar
> alle mogelijk minder diplomatische hoekjes van afgeschuurd zijn[1]. Ook
> moet zo'n mail in bijvoorbeeld een strikt zakelijke en objectieve taal
> opgesteld zijn, met de nodige verwijzingen naar de juiste websites.

Script? De unixfreak spreekt ;-)

Nu zonder gekheid: ik ben het er volledig mee eens. 't Is natuurlijk
goedkoper moest het zo in orde komen --> het schijnt meer effect te hebben
dat 3 mensen de site echt niet kunnen bezien en webmaster X daarmee 3
klanten verliest of zo en daarom wat aan de code van site Y sleutelt, dan dat
hij in principe kan weten dat alle blinden (bijvoorbeeld) er absoluut niet
binnen kunnen, maar dat hij/zij er niet zo over nagedacht heeft (willen
nadenken heeft) maar zich er vanaf maakt met wat gemompel over ondersteuning,
statistieken en doelgroepen.

Maar volgens mij moeten we meer mikken op het "attitudeprobleem". Effe
konqueror en als het kan lynx laten ondersteunen door webmaster X op site Y
is symptoombestrijding, doet *niks* aan het *attitudeprobleem*. Je moet van
w3c-noncompliant sites een probleem op zich maken, zorgen dat de publieke
opinie het als een pathologisch verschijnsel beschouwt. Met andere woorden:
open een "case" bij het minste, dan webmasters duidelijk voelen dat er 2
soorten webmasters zijn, degene die standaarden respecteren en degene die ze
niet respecteren. Al is het probleem na 5 minuten opgelost, dan heeft hij dat
van "de verkeerde attitude" alleszins ook begrepen. Tenslotte komen sommige
entries in bugzilla hier of daar ook in record-tijden op "closed" te staan ;-)

> [...]
> websites, en dat als persbericht naar een aantal kranten te sturen,
> mogelijk aangevuld met een intervieuw van onze nog-te-kiezen
> voorzitter, of zo. Een mail alleen staat zo 'raar'; als een webmaster geen
> achtergrond heeft over het waarom is de kans dat de mail verkeerd begrepen
> wordt, te groot ('effe support voor die mens zennen browser bijmaken, en
> hij is ook weer content'). En dat is uiteraard niet echt de bedoeling...
>
> [1] Ik zou zelf een voorstel-tot-template opstellen, maar ik ben
> *verschrikkelijk* slecht in die dingen. Vandaar.

Op de lange duru en NA de examens ;-) zullen we misschien best aan een
uitgebreid artikel werken...

Frank

P.S. krijgt er hier iemand nog regelmatig het boekske van "Knack internet
pocket"?  Daar staan een paar dingen in die mij niet aanstaan... Zal er
straks een nieuwe thread over openene misschien.