[openstandaarden] Possible Target: http://www.canvas.be

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Sat Jun 1 19:04:45 CEST 2002

On Friday 31 May 2002 22:56, Bram Vandoren wrote:
> Zonet mijn opera browser op canvas.be gericht:

<knip>

> De site heeft dezelfde stijl en gebreken als die van vrt.be. Dezelfde
> menu's in javascript en html die niet aan de richtlijnen voldoet.

Ik heb net de "Internet beleidsverklaring" (aka Disclaimer) gelezen die je op
de canvas site staat. Een onderdeel dat me opviel:

<quote>
1.3 Aanbrengen van een hyperlink naar een website beheerd door VRT.

U mag op uw eigen website een link aanbrengen naar de startpagina van de
VRT-websites. De webpagina waarop de hyperlink staat, moet volledig
verdwijnen en het URL-adres van de VRT-website moet duidelijk zichtbaar zijn.
Andere hyperlinks mag u alleen aanbrengen na uitdrukkelijke schriftelijke
goedkeuring van de VRT. U kunt uw verzoek sturen naar de webmaster van de
site waar u een link naar wilt leggen.
</quote>

"De webpagina waarop de hyperlink staat, moet volledig verdwijnen"? Huh, een
hyperlink zetten op een niet bestaande pagina. Kan dat?

Buiten die rare kronkel die ik al vermeld had: Hebben ze zo het recht om
"deep-linking" te verbieden? Ik weet dat er (een jaar geleden ofzo) een
rechtzaak was ivm deep-linking. De rechter heeft toen een wijs besluit
genomen dat dit soort links wel toegelaten zijn. Het internet zou raar
aanvoelen zonder deep-links.

En toestemming vragen om een link te mogen plaatsen, wat is dat nu weer? Wat
verstaan ze onder die "andere hyperlinks"? Als iedereen toestemming moet
vragen om een link op een site te zetten, wat blijft er dan van het "internet
idee" over?

--
Andy Goossens -- andygoossens at pandora dot be

"Use the Source, Luke..."