ondersteuning van standaarden door webbrowsers (was: Re: [openstandaarden] effe doorbomen over knack internet pocket...)

Koen Vervloesem koen.vervloesem at student.kuleuven.ac.be
Mon Jun 3 20:09:27 CEST 2002

> Anyway, ik heb juist een review over Opera gelezen op het net. Die kerel
> spreekt een stukje over "WC3" (ik neem dat zo letterlijk over) en hun
> standaarden. Dan vertelt hij nog even hoe Opera en IE de standaarden
> naleven.
> (ook geen verrassing daar...) Maar dan klaagt hij omdat Opera niet alle
> sites
> correct kan weergeven. Een echte IE gebruiker, lijkt het me.

Dit is iets wat ik ook dagelijks ervaar. Ik gebruik als browser
voornamelijk Omniweb onder MacOS X, en die houdt zich zo strak aan de
W3C standaarden dat heel wat websites er gewoon niet in weergegeven
worden. Ik krijg dan dikwijls commentaar van IE-gebruikers: " Je browser
werkt niet, want onder Internet Explorer ziet die site er normaal uit."

Dan moet ik ze uitleggen dat dat is omdat die site niet volgens de W3C
standaarden is geschreven, en dat Omniweb die dan weigert weer te geven
en IE niet omdat die laatste veel lakser is. Maar de meeste mensen
denken zover niet en na hun eerste indrukken met strenge browsers als
Omniweb bestempelen ze die als minderwaardig, want "je kan er niet alle
websites mee bekijken".

Dit is geen eenmalige ervaring, ik maak dit dikwijls mee. Volgens mij is
het dus wel nuttig als openstandaarden.be daar een beetje uitleg op hun
site aan kan wijden, met vergelijkingen van de ondersteuning van
standaarden door verschillende browsers, en de mensen zo bewust kan
maken van dit probleem. Het bestaan van browsers die te laks zijn, zorgt
er naar mijn mening voor dat webmasters niet echt geneigd zijn om hun
site tot in de puntjes volgens de W3C standaarden te schrijven, en als
mensen die zich hier zorgen over maken weten welke browsers meer
aandacht hebben voor die standaarden, kunnen ze uit protest die browsers
gebruiken. Dit kan misschien wel een nuttig onderdeel zijn van de
"campagne" die openstandaarden.be voert.

Groeten,

Koen
--
"The irony is that Bill Gates claims to be making a stable operating
  system and Linus Torvalds claims to be trying to take over the world."