[openstandaarden] Nieuw dossier?

Rik Boven rboven at boven.net
Tue Jun 4 14:39:06 CEST 2002

Hallo allemaal

Mijn naam is Rik Boven en ik volg jullie mailinglijst al een paar dagen.
Ik voel me erg betrokken bij het open standaarden debat. Ik kon het dus
niet laten om op onderstaande mail te reageren :)

> Ik vind niet dat een webmaster die flash gebruikt als kopieerbeveiliging
> (net zoals allerlei duistere javascript-toestanden die de HTML-source
> verduisteren) gelijk heeft.
Ik vind deze redenering heel raar. Ik ga akkoord dat (indien nodig) een
webmaster (of gelijk wie) mag/moet proberen zijn werk te beschermen. Maar
(en dat lijkt me zeer belangrijk), deze bescherming mag open standaarden
niet in de weg staan.

De discussie of flash nu werkelijke bescherming biedt tegen kopiëren is
mijns inziens niet relevant. [1] De veiligheid van flash als anti-kopieer
beveiliging is beter op zijn plaat in security-focus mailinglijsten (of
LUG summer editions [2]).

De essentie blijft dat flash geen open standaard is. Als voorstander van
open standaarden wil ik hiervan niet afwijken. Indien er nood is aan een
(degelijke) kopieer-beveiliging dan moeten we ijveren voor een open
implementatie hiervan. [3]

Open standaarden staan intellectueel eigendomsrecht niet in de weg. Meer
zelfs, open standaarden beschermen het eigendomsrecht! [4] De nood aan
bescherming en een mooie layout mogen (en zijn) geen excuus om af te
wijken van open standaarden!

Mijn 2 eurocentjes :)

Slodder

Rik

[1] http://www.bookpool.com/.x/3dp5s6dg24/sm/078972524X (chapter 17)
[2] http://l2u.iguana.be/pipermail/members/2002-May/000439.html
[3] http://www.openswf.org/
[4] cfr. digitale duurzaamheid van open standaarden

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )