[openstandaarden] informatie

Wouter Verhelst wouter at debian.org
Fri Jun 7 16:09:36 CEST 2002

On Fri, 7 Jun 2002, Herman Bruyninckx wrote:
> On Fri, 7 Jun 2002, Sven Vermeulen wrote:
[...]
> XML wel, maar die DTD waarschijnlijk niet...

Uhh, jawel. Een DTD, ofte een DocType Definition, bepaald wat de betekenis
is van wat je in je XML-bestand zet. Hoe je een DTD aanmaakt, wordt
bepaald in de specs van SGML/XML. Da's dus een open standaard om (al dan
niet open) standaarden mee te bepalen, in een formaat dat ook door een
open standaard bepaald is.

> Sommige DTDs dan weer
> wel: DocBook bijvoorbeeld. En de XML talen die je bij W3C vindt.

Ah, maar hier is het niet de DTD waar je op doelt, maar het formaat dat
door de DTD bepaald wordt. Als je de DTD hebt, heb je de beschrijving van
het formaat. Als ik je dus een XML-bestand plus z'n DTD doorstuur, dan is
dat een open formaat. Al is het waarschijnlijk nog geen standaard ;-)

--
wouter at grep dot be

"Human knowledge belongs to the world"
  -- From the movie "Antitrust"