[openstandaarden] Mooie kans: Fw: [INFO] Telenet helpdesk site wordt grondig vernieuwd

Rik Boven rik at boven.net
Mon Jun 10 18:47:37 CEST 2002

On Mon, 2002-06-10 at 17:26, Frank Goubert wrote:

> Nee, dat is praktisch onmogelijk. Browsers evolueren, standaarden evolueren.
> In principe zouden de laatste browsers ook de laatste standaarden moeten
> volgen, we houden het bij standaarden. Een nieuwe browser is gemakkelijk
> geïnstalleerd, maar een nieuwe standaard erdoor krijgen...

Ik begrijp je redering. Alleen vind ik dat je i.v.m. websites een soort
'backwards compatibility' moet hebben. Elke website zou op een of andere
manier bekijkbaar moeten zijn met oudere browsers. Uiteraard zal je niet
alle features te zien krijgen, maar de informatie moet beschikbaar
blijven.

Deze redering heeft puur technisch niets met open standaarden te maken.
Een site kan gebruik maken van open standaarden en toch bijna
'onbekijkbaar' zijn door het overgrote deel van gebruikers (bv. door het
overdadig gebruik van een bepaalde feature.)

Een van de redenen waarom ik belang hecht aan open standaarden is de
maatschappelijke impact ervan. Open standaarden zijn een
hulpmiddel/vereiste om de digitale kloof (eigenlijk zijn het er
meerdere) te helpen dichten. Het eisen/vragen van backward compatibility
van de informatie [1] sluit daarbij aan.

Maar ik vermoed dat het maatschappelijk debat op deze lijst nog moet
beginnen...

Rik

[1] dit in tegenstelling tot backwards compatibility van de toepassing;

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )