[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Jun 11 11:31:30 CEST 2002

Wim Stubbe wrote:

> Volledig mee eens, geef MS een vinger die ze kunnen misbruiken om hun Embrace
> en Extend strategie toe te passen en ze doen het. Of dat nu is dmv
> specificaties, licenties of patenten. Alles wat ze kunnen gebruiken om hun
> positie op de markt te monopoliseren zullen ze gebruiken.
>
> In die zin zit er wel degelijk een duidelijke lijn in hun strategie: Alle
> concurrentie wegwerken, via de hun al 10 jaar gebruikte Embrace and Extend.
> Alleen het middel varieert af en toe.
> Daarom ook dat de rechtszaken niet veel verschil uitmaken. De voorgestelde
> [...]

En dan slagen ze er in om, zelfs wanneer ze verliezen, toch te winnen.
Was het immers niet zo dat Sun de rechtzaak betreffende de Microsoft
Java Virtual Machine gewonnen had, maar dat Microsoft dan wel besliste
om gn JVM meer "native" bij Windows in te bouwen?
Als je nu én je bestandsformaten/protocollen openbaar te maken én toch
nog een sterke positie vertoont op de markt qua implementatie, zegt dat
toch veel meer over je bedrijf dan wanneer je ze enkel gesloten houdt?
Het feit dat zoveel ondernomen wordt om hun monopoliepositie te behouden
dmv embrace and extend bewijst enkel maar dat ze écht benauwd zijn voor
open standaarden (en dus eigenlijk ook onrechtstreeks voor een prachtig
inititief als openstandaarden.be ;)). En let op, van die embrace and
extend bestaan dus duidelijk feiten, dus mensen die de archieven
toevallig zouden lezen :), het is niet dat ik Microsoft geen sterke
positie gun op de markt, maar toch niet op de manier zoals het vandaag
de dag (anno 11 juni 2002) gebeurt!?

met norse groeten
Mattias Campe
na deze filosofische noot :) ga ik terug aan het werk :(