[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Frank Goubert Frank.Goubert at pandora.be
Tue Jun 11 19:03:40 CEST 2002

On Tuesday 11 June 2002 18:31, Rik Boven wrote:

> Mijn mening verschilt dan van de jouwe, zelfs over open standaarden.
> Maar zoals ik vorige keer al zei, dat is een maatschappelijk debat dat
> binnen onze vereniging nog gevoerd moet worden.

Ik denk niet dat daarover veel debat hoeft te zijn. Enkel via duidelijke
standaarden is toegankelijkheid het best te verwezenlijken.

Als voorbeeld GSM: stel nu dat iedere fabrikant een beetje een ander protocol
zou hebben, dan zou ik n verschillende GSMs moeten hebben (waarbij n = aantal
GSM's van mensen waarmee ik wil bellen). Als ik dat niet doe, bestaat de kans
dat ik de andere slechts gedeeltelijk of niet versta. Dat is praktisch
onmogelijk, het zou mij ook n keer zoveel kosten.

Datzelfde geld voor websites: 1 site aanpassen aan een standaard is veel
gemakkelijker dan voor die site n verschillende versies te maken die er
hetzelfde uitzien in verschillende browsers, of die min of meer dezelfde
browsers hebben.

``Er zijn mensen die liever bij hun oude, snellere browser blijven''.
Ja, ik zou ook met een T-Ford kunnen blijven rijden, maar dan moet ik erbij
nemen dat ik daarmee niet op de snelweg kan, omdat die niet aan de standaard
voldoet (min. 70 km/h - niet zeker, bij wijze van voorbeeld, ge moogt een
ander type antiek voertuig kiezen, een postkoets ofzo).

Idem voor browsers, als je bij een oude versie blijft, dan weet je wat de
gevolgen zijn.

Hmm... dit is al een debat aan't worden ;-)

Groetjes,

Frank
:-)