[openstandaarden] [william.windels@pandora.be: streaming radio]

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Wed Jun 12 21:13:20 CEST 2002

Gegroet,

On Wed, 12 Jun 2002, ZipKid wrote:
> IK heb zojuist een mailke gestuurd naar de webmaster van de vrt (stubru)
> i.v.m. streaming radio.
> Op de site(s) van de vrt, meerbepaald stubru, kan je real time streaming
> doen maar dan enkel met *.wma-bestanden.
> Ik heb geraagd aan de webmaster warom men geen *.mp3-formaat, zou kunnen
> gebruiken omdat dit waarschijnlijkeonder alle platformen gesupporteerd
> is.

> Daarop kreeg ik het volgende antwoord:

Nope. De VRT is -op dit moment- nog een van de weinige content-aanbieders
die -enkel en alleen op basis van haar 'naam'- nog gratis streaming
aangeboden krijgt. (Met uitzonderlijk van BigBrother misschien; die doen
het nog beter; ze laten zich betalen om hun te laten streamen. ;-)

Bon, in elk geval. Ze doen hun streaming dus niet zelf. In een aantal
gevallen zijn er meerdere leveranciers; soms nog één: MSN.

> - hebben ze misschien geen andere sponsors voor dit project dan microsoft?
Commerciele bedrijven niet; maar er is er wel nog één niet commercieel:
belnet.
Die doet nu ook (gratis) mp3-streaming van de RTBF. De VRT weet dat ook
(ik heb het reeds een aantal keer aan hun 'doorgestoken'; ook aan Jan
Hautekiet toen die nog netmanager is/was van studio Brussel).

> - wat is dan precies de taak van die andere partners en wie kan daar
> zoal voor in aanmerking komen?
Er is dus een oplossing; en dat weten ze bij de VRT dus ook.

> In de tussentijd kan je misschien verder met deze tip.
> Er is een zeer goede
> plug-in beschikbaar die het zonder problemen mogelijk maakt om windows
> media player files af te luisteren onder unix. De plugin is te vinden op
> http://www.codeweavers.com/products/crossover/. Het is 't -
Inderdaad en werkt heel goed.

Maar; er is een klein 'probleempje': de end-user licentie van de WMP staat
(o.a.) dat je die enkel mag gebruiken op een computer waarop een
windows-licentie staat. (Dus, niet "onder windows"; maar "op een computer
met een windows-licentie").

Nu, volgens mijn beperkte kennis van de wet; is dat eigenlijk ongeldig;
want het is (m.i.) in tegenspraak met de nationale wetgeving
(product-bundeling) en daardoor automatisch ongeldig. (nationale wetgeving
staat boven een overeenkomst tussen twee personen).

Cheerio! Kr. Bonne.