[openstandaarden] Hoi iedereen!

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Wed Jun 26 19:14:06 CEST 2002

wim deprez wrote:
> Hoi, bedankt voor de reacties op die paper, het doet altijd goed om te merken
> dat hetgeen je schreef ook gelezen wordt :)

[...]

> Volgens mij heb ik niet beweerd dat Linux zelf een open standaard is, enkel
> dat het een open standaard _product_ is, nee?

Maar dan zou je ook moeten vermelden dat Windows een open standaard
product is, want met Windows kan men ook de open standaarden
respecteren. Ik zou het toch, zoals ook al door anderen aangekaart is,
specifieke besturingsystemen buiten beschouwing laten bij het bespreken
van open standaarden. Wat je wel kan zeggen is dat open standaarden het
mogelijk maken om ondersteund (onder de vorm van een fysieke
implementatie, niet van een specificatie) te worden in ALLE
besturingssystemen (of het nu Linux, Windows of het besturingssysteem
van onze wasmachine thuis is). In my humble opinion natuurlijk...

> Dat is letterlijk geciteerd van Bruce Perens, dus daar vertrouw ik eerlijk
> gezegd wel op :D

Toch vind ik dat embrace&enhance veel te positief klinkt, terwijl het
dat niet is, het verkracht de open standaarden en verbetert ze niet. Als
je open standaarden wil enhancen, dan moet je aan de deur kloppen van
diegene die ervoor verantwoordelijk zijn (overheid, ietf.org,
w3.org,...) en niet je monopolie misbruiken om het te laten lijken alsof
je *extensies* standaarden zijn... Voor zover ik weet zetelt (of hoe
noem je dat) Microsoft zelfs in w3.org, maar hoe ik dat dan moet
interpreteren weet ik ook niet... -> zie
http://www.w3.org/Consortium/Member/List

> maar nee, gewoon probleem, bedankt voor je tijd :)

*oef* ;)