[openstandaarden] Lijst met formaten online

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon May 6 14:49:50 CEST 2002

wim at alienservices.dyndns.org wrote:

> [...]
> het eigenlijk quasi onmogelijk is om het te implementeren zonder het
> patentrecht te overtreden.
>
> Je moet nl. geld betalen om jpg te mogen gebuiken/implementeren. Maar gezien je
> niet moet betalen voor vrije software, hoe kan je dan je kosten terugwinnen? Of
> je zou moeten elke gebruiker een som laten betalen voor het gebruik van jpg,
> maar hoe controleer je wie jpg gebruikt, als je het vrij kunt downloaden van
> het net?
>
> Maw, hoe open is jpg2000 als de specificatie wel open is, maar er toch

Dat vroeg ik me ook af, maar blijkbaar (alhoewel het kan zijn dat ik
erover gelezen heb) is hier nog geen antwoord opgeweest op de vraag "Is
jpg2000 écht volleeedig open, gratis te gebruiken, implementeren,..."

Ik vroeg me ook af of jpg2000 een volledige vervanging kan bieden voor
de gepatenteerde gifs. Zo zijn bv. de geanimeerde gifs heel begeerd,
maar voorlopig ben ik wel nog geen open formaat alternatief tegengekomen
:( . Ik dacht dat png dit wel zou kunnen ondersteunen, maar dan wel als
een extentie van png, wat dus denk ik niet echt als standaard benoemd
kan worden...

.m.