[openstandaarden] possible target

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Mon May 6 20:09:11 CEST 2002

On Mon, 6 May 2002, Wim Stubbe wrote:

> De pagina www.vlaanderen.be is niet goed bereikbaar heb ik de indruk. Bij het
> opzoeken van vacante jobs is mijn vriendin ook op WORD documenten gestoten.
> PDF zou hier zeker beter geschikt zijn.

Individueel reageren is een eerste actie-punt. Hieronder volgt mijn
reactie bij willy.coomans at coo.vlaanderen.be ...

Herman
----------

Geachte Heer,

Ik zou willen gebruik maken van het aanbod op www.vlaanderen.be om
constructieve kritiek te geven bij deze webstek.

Mijn kritiek betreft het toch nog wel storende gebruik van niet open
bestandsformaten op de webstek van een _openbare_ dienst. Ik heb het
hier in de eerste plaats over Word documenten. Misschien realiseert u
het zich niet, maar Word is een bestandsformaat dat volledig
gecontroleerd wordt door Microsoft, en waarop het zijn monopolie
steunt. Er zijn echter steeds meer en meer internetgebruikers die
onder dit juk onderuit willen, en dus geen Microsoft besturingssysteem
of Microsoft Office gebruiken. Deze software is immers ook alleen
beschikbaar voor Intelplatformen en onder MacOS, maar is is geen geval
gratis en voor iedereen toegankelijk.

Het is veel beter om een open formaat te gebruiken, zoals HTML (de
hele webstek is immers reeds in HTML), of in PDF. Het is wel ironisch
dat net op de start-pagina de ``Verklaring van afwijzing van
aansprakelijkheid (disclaimer)'' in een niet-open formaat beschikbaar
gesteld wordt... :-)

Ik hoop dat de bewustwording voor wat echte open standaarden zijn snel
in de hele Vlaamse administratie zal doordringen, want we zijn op geen
enkel gebied gediend met een ICT-infrastructuur die gecontroleerd
wordt door Microsoft.

Vriendelijke groeten,

Herman Bruyninckx

--
K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc>  +32 16 322480