[openstandaarden] formatenlijst

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Nov 5 07:55:34 CET 2002

Mark Van den Borre wrote:
> Dag allemaal,
>
> Ik heb de lijst van formaten en protocollen opgenomen waaraan Bram VD al
> verdienstelijk werk had geleverd. (http://bram.be/formaten.html)
>
> Ik ben zachtjesaan een en ander aan 't integreren in de site.
> Absoluut niet af. Maar 't is goed dat jullie weten dat er iets beweegt,
> nietwaar? Kijk:
> http://openstandaarden.be/teksten/formaten
> (nog niet gelinkt vanaf de startpagina.)
>
> Zit (de aanzet tot) sjabloon een beetje goed?
> Enorme hiaten nog in de lijst en de beschrijvingen per formaat.

Ik vind het gebruik van de kleuren alvast heel goed, maar mss dat er nog
oranje kan bijkomen voor die formaten die wel open zijn, maar toch nog
gecontroleerd worden door 1 bedrijf (zoals pdf)?

Is .jpeg nu 100% zeker een open standaard of is die zaak met Forgent
Networks nog niet opgelost? De site http://www.burnalljpegs.org/ bestaat
alvast nog, maar het laatste nieuws is wel maar van 30 juli 2000...

Is asp volledig gedocumenteerd?

Op 28/08/02 heb ik een post gedaan over het gesloten DVD-formaat, meer
specifiek:
<quote>
ik lees hier net in het magazine C't van september 2002, p. 90-91:
"Nauwkeurige details over de dvd-specificaties zijn voor 5000 dollar en
het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring verkrijgbaar bij het
DVD Forum dat de standaarden vastlegt. Een goedkopere bron voor
diepgaande bron voor diepgaande informatie is het boek 'DVD Demystified'
van Jim Taylor. Je vindt ook veel interessante details op
http://mpucoder.dynodns.net/dvd/ - voor de pure authorisering kan
meestal worden volstaan met de online-hulp van de desbetreffende software."
</quote>
Misschien dat dit ook kan opgenomen worden in de lijst van gesloten
formaten en mss best met bovenstaand tekstje erbij(?)

Misschien kan er tussen haakjes de link gegeven worden naar de specs van
een open formaat, bv.:
Jabber: http://www.jabber.org/protocol/
irc: http://www.ietf.org/rfc/rfc1459.txt?number=1459
SMTP: http://www.ietf.org/rfc/rfc2821.txt?number=2821
IMAP: http://www.ietf.org/rfc/rfc1730.txt?number=1730
voor .pdf heb ik ook ooit eens een link gepost nr de specs ervan, maar
ik vind ze niet direct terug :( 'k Zal de link terugzoeken indien jullie
dit een goed idee vinden...

mvg
Mattias Campe