[openstandaarden] voor persarchieven

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Tue Nov 26 21:44:17 CET 2002

Gegroet,

On Sun, 24 Nov 2002, Herman Bruyninckx wrote:
> [...]

> Natuurlijk! Een patent is een monopolie op een idee, een copyright is
> een monopolie op een implementatie. Er is een _enorm_ groot verschil:
> je kan hetzelfde idee miljoenen malen anders implementeren, en op elk
> van die implementaties een copyright hebben. Je kan een idee slechts 1
> keer patenteren, en daarmee alle implementaties monopoliseren.

Wacht even. Ben je hier niet enorm aan het veralgemen dat alle patenten
'brede' patenten zijn.

Er is een patent op de mpeg audio-codecs; maar dat wil toch ook niet
zeggen dat iemand een patent heeft op het "idee" van een audio-codec.

Er bestaan enorm veel patenten op geneesmiddelen; maar er bestaat toch
geen patent op het 'idee' van (bv.) een bepaald soort geneesmiddel (ik zeg
maar; het idee van bepaalde ziektes zo of zo te bestrijden door die of die
mechanismes).

Ik geef toe dat patenten bredere KUNNEN zijn (of beter geïnterpreteerd
kunnen worden); maar daarom wil nog niet zeggen dat alle patenten zo zijn.

> Herman
Cheerio! Kr. Bonne.