[openstandaarden] pdf en blinden

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Tue Oct 8 23:17:43 CEST 2002

On Tue, Oct 08, 2002 at 09:59:16PM +0200, Kurt Roeckx wrote:

> Waarom wordt PDF eigenlijk aangeraden?  Kun je PDF een open
> standaard noemen als het een of meerderen patenten heeft?

Alles heeft patenten. Er zijn zó veel zinnige en onzinnige patenten
uitgegeven dat het geen zin heeft om er rekening mee te houden totdat
iemand je met advocaat komt vertellen dat je z'n patent overtreedt.

> Waarom is er eigenlijk zo weinig software beschikbaar dat PDF kan
> lezen/schrijven?  Onder windows zijn de enige programma's dat
> beschikbaar zijn Adobe acrobat en ghostscript.  En dat laatste
> kent waarschijnlijk de meeste windows gebruikers niet.

Sorry -- de enige programma's die jij kent ;-)

Naast acrobat en ghostscript is er bijvoorbeeld ook ergens een
jar-bestandje te vinden met een paar java-klassen om PDF-bestanden
dynamisch aan te maken, en ik kan me niet voorstellen dat het daarbij
stopt.

--
wouter at grep dot be

"Human knowledge belongs to the world"