[openstandaarden] pdf en blinden

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Wed Oct 9 16:39:07 CEST 2002

Beste,

Ik heb hierop de volgende reacties:

1) Als dit zo is staat er een dikke fout op deze lijst:
	http://bram.be/formaten.html

Er staat immers:
	Teksten met Opmaak
	Postscript en PDF

	Postscript is een weid verspreide standaard. Het is een heel goed
	geschikt formaat om documenten aan te bieden.

	Open standaard: ja (1)
	Toegankelijk: ja

Maar ui te reactie van de meesten begrijp ik dat de meesten hier niet zo
over denken.

2) PDF staat voor 'Portable Document Format' en tekst maakt nu eenmaal
deel uit van een docment. Ik ga er dan ook van uit dat ik het formaat
niet verkracht door het als drager van tekst te gebruiken. Dit in
tegenstelling van jpg wat ik inderdaad als een zuider grafisch formaat
beschouw.
De PDF oplossing biedt me bovendien de mogelijkheid om mijn algemene
voorwaarden, mijn offertes, mijn uitgewerkte dossiers, enz door te sturen
op een wijze dat ik vrij grote zekerheid heb dat ze kwalitaitef goed zijn
qua layout e'n dat de lezer mijn tekst niet zomaar kan gaan veranderen.
Ik zit reeds sinds 1990 in het zakenleven, ik heb al heel wat meegemaakt.
Ik wil niet dat mensen mijn offertes gaan herschrijven, voorwaarden
veranderen, opleveringstermijnen of de prijs van een offerte zomaar
veranderen. Ik ben door de jaren heen voorzichtiger geworden.
Met PDF kan men wel de tekst en de images recupereren, maar het wordt al
moeilijk om de tekst zomaar te gaan aanpassen. Een rtf-, een html- of een
txt-file kan ik niet zo beveiligen. Bovendien neemt pdf, in verhouding tot
een .doc veel minder diskspace in.
Zo zijn er nog wel een reeks subjectieve redenen waarom een pdf verkozen
wordt boven een .txt of een .rtf, maar dit hier vermelden zal zowiezo weer
aanleiding geven tot nutteloze discussies, dus hier laat ik het dan ook
maar bij, buiten het feit dat het ondertussen door de meerderheid nog
steeds als een open standaard wordt beschouwd en dus wel degelijk een
aanvaardbare manier is om teksten mee door te sturen.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20