[openstandaarden] nieuw lid

Geert De Maerschalck geert.de.maerschalck at pandora.be
Wed Oct 16 16:57:50 CEST 2002

Zoals gevraagd volgt mijn korte voorstelling.

Sedert een paar dagen ben ik meer geïnteresseerd geraakt in Open Standards
en al wat daarbij hoort, na een uiteenzetting van Herman Bruyninckx bij IBM
in Brussel.  Ik organiseer al jaren enkele mailing lists specifiek voor
gemeentebesturen en OCMW's, maar heb toch een mailing list opgestart over
Open Standards, waarop voornamelijk personeelsleden en politici zullen
aansluiten (OpenStandards at yahoogroups.com).

Ook die mailing list heeft zijn waarde ondanks dat het een Yahoo-lijst is,
omdat 'de overheid' er enorm bij betrokken geraakt.  Dat is dan ook de reden
waarom ik die Yahoo-lijst (http://groups.yahoo.com/group/OpenStandards) wil
laten bestaan, ondanks dat er prima majordomo-lijsten bestaan.  In een
latere fase kunnen we eventueel proberen de leden van de Yahoo-lijst te
overtuigen om ook over te schakelen naar de majordomo-lijst, maar nu zou ik
appreciëren dat hiervoor geen acties worden ondernomen.  En hiervoor heb ik
mijn redenen.

De meeste Vlaamse gemeentebesturen en OCMW's zijn namelijk vertrouwd met die
Yahoo-mailing lists.  Ik probeer zoveel mogelijk de interesse voor Open
Standards te wekken in de bestaande Yahoo-lists, waarvan sommige meer dan
500 leden tellen.  Als we erin moesten slagen om de meerderheid van de
Vlaamse gemeentebesturen te laten experimenteren of gedeeltelijk
overschakelen naar Open Standards, dan zou een sein van die besturen aan de
Federale en Vlaamse politiek zeker niet zonder gevolg zijn...  Misschien
komt er hierdoor ooit wel een Wet of Decreet dat het gebruik van Open
Standards aan de overheid verplicht, en dat zou pas een miljarden-duw (wel
slechts oude Belgische Franken) in de rug van de Open Standards-beweging
zijn...

Dat was mijn voorstelling, ik hoop hier veel te leren.

Geert De Maerschalck
ICT-verantwoordelijke Gemeentebestuur Boom
penningmeester V-ICT-OR vzw (http://www.v-ict-or.be)