[openstandaarden] FSF fout? (off topic)

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Fri Oct 18 23:20:46 CEST 2002

Gegroet,

On Fri, 18 Oct 2002, Onno Timmerman wrote:
> FSF, schreef: staat op de voor pagina
> "Citizens of Ireland: we urge you to vote against the Nice Treaty. The treaty
> would allow a majority of EU governments to approve trade treaties for all EU
> countries, bypassing any other democratic controls. This specifically includes
> treaties on copyright and patents, that could restrict or prohibit development
> of software. Please spread the word."
> Dit is misschien off topic maar toch wil ik dit even aankaarten. Ik vindt dat
> zoiets niet kan. Wat FSF hier voor stelt is het uitsluiten van heel veel mensen
> [...]

Dit had ik ook al gemerkt; maar aangezien het referendum toch al dit
weekend is; heb ik niet de moeite gedaan om hier op te reageren.

Buiten het feit dat deze oproep ingaat tegen mijn stellingen kan in wel
aannemen dat FSF stelling neemt in zaken die te maken hebben met open
source software; maar jammer genoeg duidt het inderdaad aan dat de mensen
die die opmerking gepost hebben inderdaad niet echt veel weten van hoe de
EU werkt en wat het verdag van Nice inderdaad inhoudt.
(Maar dit schijnt ook de manier te zijn hoe het ook gespeeld wordt in
Ierland: "if you don't understand it; vote no").

Maar -gezien de structuur van de EU- kan je dan hen misschien niet echt
kwalijk nemen want zelfs voor mensen wie hierin wel geïnteresseerd zijn is
het niet gemakkelijk om de werking van de EU organisaties te begrijpen ;-)
En DAT is m.i. WEL iets waar de EU iets kan aan doen.

Cheerio! Kr. Bonne.