[openstandaarden] helix (open-source real-player en servers).

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Wed Oct 30 07:30:56 CET 2002

At 2002-10-29 21:29, you wrote:
>Ik vermoed dat de meeste mensen dit ook wel via een andere manier zullen
>gehoord hebben; maar vandaag heeft "real"  de broncode vrij gegeven van
>hun nieuwe open-source versie van hun player en streamer.

Wat ik ervan begrepen heb: Helix is open source geworden, de door Real gebruikte codecs niet.  Helix is de verzameling van implementaties van de streaming-technologiën van Real (server, client, codec APIs, etc.).  Via die technologie kan je in theorie gegegevens streamen die van gelijk welke codec afkomstig zijn.

>Nu; indien dit project er goed doorkomt; dan zou dit zeker geen slechte
>zaak zijn; omdat het zo bepaalde beperkingen van de 'shoutcaster' kan
>opvangen (o.a. UDP-streaming en multicast streaming); en het zou een goede
>manier zijn om vorbis/ogg te ondersteunen (indien het standaard deel gaat
>uitmaken van het helix-project); want 'real' is toch zeker een firma met
>een grote naam).

Voor multicast streaming (RTP/RTSP) bestond al een open source streaming server, zie: Live.com

>Wat mij nog niet duidelijk is; is in hoever hun 'open' licentie
>'compatibel' is met de definitie van 'open source' van de OSF.

Op de site staat het volgende:
"RealNetworks Public Source License (RPSL)
This license has been submitted to the Open Source Initiative for certification as an open source license. We believe it follows the Open Source Definition. It contains some "copyleft" provisions along the lines of the GPL, but also clears up patent issues and allows contributed changes to be put back into the pool for the entire community."

Ik vermoed dus dat het wel de bedoeling is om die licentie indien nodig aan te passen tot ze goedgekeurd wordt.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9